Duitse trein verliest steeds meer van bus
Tolheffing voor busdiensten
Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 14 december is het nu ook gedaan voor Interconnex. Voor elke rit was Veolia 1700 euro aan kosten voor rijpaden en dergelijke kwijt, terwijl de bus zonder tol van de Duitse wegen gebruik kan maken. Veolia pleit dan ook voor een tolheffing op busdiensten.
‘Passagiers uit de auto’
Volgens de busbedrijven zijn de langeafstandsbussen niet verantwoordelijk voor de ondergang van Interconnex. “De meeste passagiers die wij vervoeren komen uit de auto”, aldus de directeur van de bond van Duitse busbedrijven. Ze wijst erop dat Interconnex nooit zo winstgevend is geweest als gehoopt en wijt dat vooral aan de concurrentie tussen de spoorbedrijven onderling. Volgens haar zou een tolheffing voor bussen de nog jonge en instabiele markt ernstig verstoren.
Hete adem
DB heeft op het spoor met de ICE weer het alleenrecht op een snelle verbinding tussen Leipzig, Berlijn, Rostock en Warnemünde, maar voelt ook de hete adem van de busbedrijven in de nek. Vanaf 2017 zal DB praktisch geen autotreinverbindingen meer aanbieden. In plaats daarvan wordt de auto per vrachtwagen vervoerd. DB zegt ook verlies te lijden op de restauratierijtuigen en nachttreinen, maar het bedrijf is wettelijk verplicht deze aan te bieden. Dat zal DB, weliswaar in sterk uitgeklede vorm, dan ook blijven doen.
Cowboymarkt
De Duitse markt voor langeafstandsverbindingen per bus heeft intussen alle kernmerken van een cowboymarkt. De groeicijfers zijn spectaculair – een verdrievoudiging in drie jaar naar 8,1 miljoen passagiers, er wordt keihard geconcurreerd op prijs en de marges zijn laag, waardoor zelfs ondernemingen met grote moedermaatschappijen wankelen. "Een rationalisering van het OV lijkt mij op z'n plaats", reageert Joep Dickhaut van Movinnio. "Daarbij zou geld een rol moeten spelen, waarbij de overheid een zo weinig mogelijk verstorende factor is. Maar ook duurzaamheid en bereikbaarheid van de stadscentra. Is het dan geen idee om P+R's open te stellen of aan te leggen aan de randen van (grote) steden waar IC-bussen aansluiting krijgen op het stedelijke en regionale OV netwerk, op de fiets en op de auto?"
Bron: OV Magazine