Duurzame innovatie: aluminium garage
Ruimte schaars en duur
Het autobezit neemt toe, er zijn steeds meer parkeerplaatsen nodig en grond is schaars en duur. Daar komt bij dat de parkeerbehoefte in bepaalde gebieden fluctueert en soms tijdelijk of (nog) onzeker is. Oplossing: een flexibel inzetbare garage die, modulair van opzet, snel en bijna funderingsvrij gebouwd én afgebroken kan worden, duurzaam is, geschikt voor hergebruik en een hoge gebruikswaarde kent. Prikken: “De parkeermarkt is nog volop in ontwikkeling. Ik heb daarom veel vertrouwen in dit product waarover ‘slim’ en vasthoudend is nagedacht en heb dan ook ‘ja’ gezegd op de vraag van de participerende bedrijven (Nedal Aluminium, Bayards, Lion Coatings, en Facilicom/Breijer) om dit parkeersysteem een gekende plaats in de (inter-)nationale markt van parkeeroplossingen te geven.”
Combinatie aluminium en coating
Het gebruik van aluminium als constructiemateriaal is niet nieuw, het wordt al veelvuldig gebruikt. Maar de combinatie met een unieke duurzame en milieuvriendelijke coating is voor de bouw van parkeergarages wel nieuw. Deze garage is snel en gemakkelijk te bouwen, eenvoudig uit te breiden of te verplaatsen zonder zware fundering en grote hijskranen en daarmee zeker op krappe locaties en/of bij een minder draagkrachtige ondergrond een beter alternatief dan beton of staal. De coating zorgt ervoor dat de constructie van aluminium ook qua brandveiligheid en beleving voldoet aan alle hedendaagse kwaliteitseisen voor parkeergarages. De coating wordt al decennia gebruikt op olieplatforms, waar de steunpilaren in het vaak agressieve zeewater met deze coating zijn afgewerkt. Een eenvoudige zijstap is het geschikt maken en aanbrengen van deze coatings op de aluminium kolomvrije draagconstructie. “En zo ben ik er ook bij betrokken geraakt”, vertelt Prikken. “Toen ik nog bij Grontmij werkte had ik contact met het bedrijf dat deze coatings maakt. Nu ik bij Grontmij ‘klaar’ ben heb ik deze nieuwe toepassing mede geïnitieerd , verder uitgewerkt en de stap genomen om deel te nemen in deze wereldwijd opererende B.V.”
Is er dan geen concurrentie met Grontmij? “Nee, integendeel, zij zijn een onafhankelijk adviesbureau en de concrete verkoop van een parkeerproduct past niet in hun scope. We kunnen juist samen werken en gezamenlijk ons netwerk uitbreiden. Als een garage van aluminium verkocht wordt moeten er altijd allerlei zaken zoals vergunningen, stedenbouwkundige inpassing en dergelijke geregeld worden. De klanten kunnen dan door Grontmij geadviseerd worden. Een prima samenwerking. Bovendien is een tijdelijke parkeervoorziening veelal ook een ‘voorportaal’ en opmaat voor betrokkenheid bij een breder of groter ontwikkelingsplan.”
Ikea-kast
Prikken richt zich met zijn bedrijf in eerste instantie op de markt voor tijdelijke of permanente, flexibel uitbreidbare (zgn. ‘maatwerk’) parkeergarages. Daarnaast is ondermeer de markt voor tijdelijke verplaatsbare garages bij herontwikkelingsprojecten en bij evenementen interessant. “Wereldwijd zijn er evenementen die een aantal maanden duren en dus tijdelijk een vraag naar extra parkeerruimte genereren. Denk bijvoorbeeld aan internationale manifestaties of sporttoernooien.” Het idee is dat de garage tijdelijk wordt neergezet om na afloop van het evenement te worden afgebroken en verplaatst naar een andere locatie waar dan tijdelijke parkeerbehoefte is. Prikken geeft aan dat het systeem van opbouwen en afbreken zo eenvoudig is dat de lokale werknemers zelf kunnen bouwen. “Het systeem wordt ‘container-proof’ zo geleverd dat het net als een Ikea-kast gemakkelijk ge(de)monteerd kan worden.”
Regels, zekerheden en referenties
Er is veel belangstelling voor het concept bij de eerste marktintroductie. Prikken hoopt op korte termijn de eerste garages te mogen leveren. In het buitenland. “In het Midden Oosten, maar ook in bijvoorbeeld Duitsland en België, is het minder moeilijk een nieuw en innovatief product te mogen neerzetten. In Nederland zijn er zo veel belemmerende aanbestedingsregels in de bouw waarbij zekerheid op zekerheid wordt gevraagd en vaak allerlei referenties afgegeven moeten worden, waardoor het lastig is om direct een voet aan de grond te krijgen”, verzucht Prikken. “Nu we vrijwel zeker in het buitenland de eerste projecten zullen realiseren, hebben we binnenkort die referenties wél en kunnen we ook in Nederland aan de slag. Het blijft natuurlijk vreemd dat vanuit ons land de opgebouwde innovatiekennis eerst de wereld over gaat, voordat deze profijtelijk wordt voor de eigen samenleving. Een ‘uitholling overdwars’ voor Nederland als kennisland, maar door aanhouden zullen we zeker ook ‘in eigen huis’ slagen”, is de stellige overtuiging van Prikken. Starten is doorbijten.