E-Laad stopt met nieuwe aanvragen publieke oplaadpalen
2500 oplaadpunten eind 2012
Stichting e-laad is in 2009 opgericht door netbeheerders voor een periode van 3 jaar, met als doel het elektrisch rijden te stimuleren en data te verzamelen. Ook moet er ervaring opgedaan worden met wat de gevolgen voor het netwerk zijn. Om het elektrisch rijden mogelijk te maken, plaatste e-laad publieke oplaadpunten door heel Nederland, In 247 gemeenten zijn al meer dan 1.800 publieke oplaadpunten geplaatst en dat zijn er eind 2012 rond de 2500.
Teleurstellen
Elke week worden er gemiddeld veertig nieuwe aanvragen bij e-laad ingediend voor een oplaadpunt. Deze aanvragen komen van gemeenten en van particulieren die elektrisch willen gaan rijden. Veel, eigenlijk te veel, van deze aanvragen wachten nog op de besluitvorming van de gemeente en zullen daarom niet meer in 2012 gerealiseerd worden. Het budget biedt voor 2012 nog wel ruimte om een deel van de aangevraagde oplaadpunten, die al in vergevorderd stadium zijn te plaatsen. E-Laad laat betrokkenen weten of hun aanvraag wel of niet gerealiseerd wordt. Nieuwe aanvragen worden niet meer in behandeling genomen. Stichting e-laad betreurt natuurlijk dat hierdoor mensen die elektrisch rijden en gemeenten teleurgesteld moeten worden.
Doorgaan in 2012 en 2014
Samen met andere partijen wordt gezocht naar oplossingen om gebruikers van elektrische voertuigen in 2013 te helpen met een nieuwe publieke laadinfrastructuur. Met de resultaten van dit onder zoek komt e-laad medio oktober naar buiten.
Het is de intentie dat stichting e-laad ook in 2013 en 2014 nog de zorg heeft voor het onderhoud en beheer van de geplaatste publieke oplaadpunten, zodat deze operationeel kunnen blijven. Voor de netbeheerders zal stichting e-laad als kennis en expertisecentrum blijven bestaan. De netbeheerders willen nauw betrokken blijven bij elektrisch vervoer gezien hun verantwoordelijkheid voor de energie voorziening.