Eerste ondergrondse parkeergarage voor Hoogeveen

woensdag 23 augustus 2017
timer 4 min
In het centrum van Hoogeveen werkte WVG Ontwikkeling aan een van de grootste bouwprojecten van Noord-Nederland: De Kaap. Waar vroeger huurwoningen, een politiebureau en een parkeerterrein waren, zijn in totaal 138 nieuwe woningen in de huur-en koopsector verschenen, waaronder een woonzorgcomplex met aanleunwoningen en een herstelhotel. Deze opstallen werden grotendeels gebouwd op een ondergrondse parkeergarage. Boven de parkeergarage werd bovendien het bestaande park Dwingeland opnieuw ingericht en uitgebreid. De Kaap is een aanwinst voor de stad Hoogeveen.

Henk-Jan Overmars was opdrachtgever en directievoerder van het omvangrijke project. Afgelopen zomer leverde hij het project op aan de nieuwe eigenaren, bestaande uit diverse kopers, Woonconcept als eigenaar van de huurwoningen en het woonzorgcomplex met aanleunwoningen, en de gemeente Hoogeveen als eigenaar en exploitant van de parkeergarage. "Het is geweldig om aan zo'n groot en veelzijdig project te mogen werken. In het begin hebben we de nodige problemen gehad met de fundering. Maar dat is gelukkig tijdig opgemerkt en opgelost. Afgezien van die hobbelige start, liep het project eigenlijk vlekkeloos."

Ruime opzet parkeergarage

Een van de uitdagingen in het project was de realisatie van een ondergrondse parkeergarage. Die biedt ruimte aan 480 auto’s voor bewoners, werknemers van het woonzorgcomplex, vergunninghouders en bezoekers. Overmars vertelt: "Deze parkeergelegenheid is de allereerste ondergrondse garage in Hoogeveen. Het is van belang dat mensen zich hier prettig en veilig voelen. Dat ze er zin in hebben hier te parkeren. Daarom is al in een heel vroeg stadium nagedacht over de inrichting en aankleding."


Hij vervolgt: "We hadden een ruime opzet voor ogen. En daar moet je in de constructie al rekening mee houden. In samenspel met de architect, constructeur en opdrachtgever is de draagconstructie zo ingericht dat zowel de opstallen evenals als de parkeergarage optimaal gebruik kunnen worden."

Kwaliteit op de vloer

De projectleider zat al in een vroeg stadium met Triflex om tafel. "Er zijn veel verschillende vloersystemen op de markt. We wilden dat het er esthetisch goed uit zou zien, maar bovenal vriendelijk in het gebruik. Piepende banden, veroorzaakt door een goedkope vloercoating, horen daar bijvoorbeeld niet bij." Kwaliteit was het absolute uitgangspunt in de keuze voor de afdichting. Overmars: "Deze garage is 24 uur per dag open, er wonen mensen boven en het zal door zijn ligging in het hart van Hoogeveen druk worden bezocht. We willen voorkomen dat we over een aantal jaren de garage al moeten sluiten voor herstelwerk. Bezuinigen op de vloer was daarom uitgesloten."

 

Triflex heeft geadviseerd om een beschermend meerlaags antislipsysteem Triflex CPS-C+ systeem op de vloeren toe te passe,. Wat de parkeervakken betreft, is gekozen voor schuinparkeren, wel zo comfortabel voor de gebruiker. De hellingbaan vereist een hogere mate van stroefheid, hier hebben we het advies opgevolgd om Triflex DeckFloor, variant 3 aan te brengen.

Flexibel parkeren

Ook in de verdere inrichting van de garage, was ruimte en flexibiliteit een belangrijk uitgangspunt. 

Omdat de garage midden in het centrum ligt en te maken krijgt met piekbelasting van winkelend publiek, heeft de hellingbaan drie rijstroken. Een van die rijstroken wordt ingezet als wisselstrook om oponthoud te voorkomen.

 

Verder is er bewust gekozen voor flexibel parkeren, vertelt Henk-Jan Overmars: "Een koper, huurder of vergunninghouder heeft altijd recht heeft op een parkeerplaats, maar niet op een vaste plek. Dat levert uiteindelijk een efficiëntere parkeergarage op. Het parkeermanagementsysteem bewaakt dat er altijd voldoende parkeerplaatsen overblijven voor bewoners. De informatiesystemen aan de buitenzijde van de garage geven een melding wanneer het (voor bezoekers) vol is, ook als dat betekent dat er nog wel 100 lege plaatsen zijn. Die zijn gereserveerd voor de mensen die er recht op hebben."

Speedgate voor veiligheid

Voor bewoners en vergunninghouders geldt dat zij 24 uur per dag in- en uit kunnen rijden. Bezoekers hebben tussen 8.30 uur en 22.00 uur toegang. Overmars: "Daarom maken we niet alleen gebruik van slagbomen, maar is er ook een speedgate. Door middel van kentekenregistratie, gaat die 's nachts alleen open voor vergunninghouders en bewoners." 

Lokale werkgelegenheid

In het hele project is zoveel mogelijk samengewerkt met lokale partijen. Henk-Jan Overmars: "Ik vind het belangrijk om bij projecten zoveel mogelijk partijen uit de regio te betrekken. Dat werkt niet alleen prettig en snel. Zo houden we ook de werkgelegenheid hier in het noorden op peil. Triflex opperde daarom Kreeft als verwerker van de vloer." Applicateur Kreeft Betonrenovatie en Injectietechnieken BV is gevestigd in Hoogeveen en kent de systemen van Triflex als geen ander. De verwerker rondde eind mei de werkzaamheden af aan de vloer, die een totale oppervlakte heeft van ruim 12.500 m2.Het resultaat is al zichtbaar: donkere vakken op een lichte vloer leveren de vriendelijke uitstraling op die de opdrachtgever voor ogen had. 

Dit artikel is afkomstig uit PARKEER24 3/2017