Effecten van parkeermaatregelen in stedelijke context

dinsdag 10 mei 2016
timer 1 min
Student Johannes Martens van de Universiteit Hasselt heeft de effecten van parkeermaatregelen in een stedelijke context geanalyseerd. Daarbij maakt hij onderscheid naar diverse pushmaatregelen in verschillende steden.

Bewoners van de stad Geel in België zijn ondervraagd omtrent hun reisgedrag in de stad zelf maar ook naar omliggende steden als Turnhout en Antwerpen. Er is gevraagd naar het effect van tariefverhogingen, reductie van parkeercapaciteit en het sluiten van de normaliter gebruikte parkeervoorziening.

Volgens het onderzoek leidt reductie van capaciteit tot grotere verschuiving in gedrag dan verhoging van het parkeertarief: binnen de stad meestal naar gebruik van de fiets, buiten de stad wordt vaker een andere locatie gekozen (bijvoorbeeld voor winkelen) of verschuiving naar openbaar vervoer.

Op basis van een modeloefening wordt geconcludeerd dat uitbreiding van parkeercapaciteit en verlaging van parkeertarief of subsidiering van OV-kosten zou kunnen leiden tot (beperkte) toename van de aantrekkingskracht. Als de subsidie van het OV wordt bekostigd uit verhoging van het parkeertarief zal de aantrekkelijkheid per saldo niet toenemen.

Download hieronder de PDF van het onderzoek van Martens.

Martens was een van de twee finalisten van de Ward Vleugels Q-Park scriptieprijs