Effectief digitaal parkeren handhaven
Peter Tinselboer is sinds april 2017 CEO bij EPS. Daarvoor hield hij zich jarenlang bezig met ICT en grote aanbestedingen. EPS is sinds 1 januari 2016 gestart met het handhaven van het fiscaal parkeren in Amsterdam. Daarbij heeft EPS een contract van vier jaar met een optie voor nog eens twee keer twee jaar. Hij schetst kort de voorgeschiedenis: “Amsterdam is in 2013 begonnen met digitale handhaving. Daarbij is alles op straat wat met parkeren te maken heeft gebaseerd op kenteken. Vergunningen staan op kenteken en zijn digitaal beschikbaar. En alle straatparkeerplekken, belanghebbende parkeerplekken en ‘potentiële fout parkeergebieden’ zijn ingedeeld op een digitale kaart. Een scanauto rijdt vervolgens langs en registreert de plekken waarvoor betaald zou moeten worden of waar auto’s in overtreding staan.” De stap die Amsterdam maakte sloot goed aan bij EPS, zegt Tinselboer. “Onze handhaving is IT- en procesgedreven en daarin onderscheiden we ons van andere operators en gemeenten. Zonder IT en telecommunicatie kunnen wij niet werken.”
Innovatie
Amsterdam wilde met de aanbesteding een aantal resultaten behalen, zoals betalingsgraad – het aantal mensen dat op straat parkeert en ook betaalt voor het parkeren van zijn auto – en het tijdig afhandelen van vergunningaanvragen en behandelen van bezwaren. Daarnaast is een optimale beschikbaarheid van de parkeerautomaten van belang voor een kwalitatieve zorgvuldige dienstverlening. Maar ook de innovatie die EPS voorstelde was voor Amsterdam aantrekkelijk. Tinselboer: “Bij potentiële opdrachtgevers bestaat wellicht de indruk dat EPS ‘een bedrijf is dat alleen aan strenge KPI’s denkt’, in werkelijkheid zijn wij een bedrijf dat op een innovatieve manier IT inzet om kwalitatief beter werk uit te voeren.”
In de periode 2016-2017 is het aantal controles met 45 procent gestegen. “Door innovaties in technologie hebben we met dezelfde hoeveelheid mensen veel meer werk kunnen verrichten. Door het sterk gestegen aantal controles overtuig je meer mensen om te betalen voor hun parkeerplek – in de periode 2016-2017 is de betalingsgraad gestegen van 80 naar 85 procent – en zorg je ook voor minder overlast voor fietsers en voetgangers.” Tinselboer tekent daarbij aan dat de cijfers over betalingsgraad exclusief vergunninghouders zijn. “Vier van de vijf auto’s die je in Amsterdam op straat ziet geparkeerd zijn vergunninghouders. Dat zijn mensen die hier wonen of werken of bijvoorbeeld gebruikmaken van een gehandicaptenvergunning. Vergunninghouders – in Amsterdam circa 180.000 – hebben overigens geen gereserveerde plek.” Overigens vraagt ook het onderdeel vergunningverlening en klantencontact om veel aandacht. Ook daar speelt digitalisering een belangrijke rol om de processen te versnellen en klanten tijdig en zorgvuldig te bedienen.
In februari berichte Parkeer24 nog dat het nieuwe vergunningensysteem dat onderdeel uitmaakte van de aanbesteding “deels was mislukt”. EPS en de gemeente Amsterdam hebben goede afspraken gemaakt om dit vergunningensysteem alsnog, al is het later dan oorspronkelijk bedoeld, goed op te leveren.
Image Review
Tinselboer legt uit hoe EPS te werk gaat. “Daarbij is Image Review (ontwikkeld door IT-partner ARS) belangrijk. De scanauto maakt al rijdend vier overzichtsfoto’s van een geparkeerde auto. Daarbij zie je niet alleen de hele auto van drie verschillende kanten maar ook de omgeving. Dus de verkeersborden, maar ook bijvoorbeeld informatie over tijdelijke uitzonderingen. De foto’s worden meteen via het mobiel netwerk online naar kantoor gestuurd. Op kantoor wordt gekeken of de auto in zijn vak staat, of er uitzonderingen zijn (onmiddellijk in- en uitstappen of laden en lossen), of de scanauto het kenteken goed heeft gelezen en of de auto een vergunning voor de buurt heeft. Als de auto in het vak staat, er geen uitzonderingen zijn en er geen vergunning is, kan een medewerker vanaf het bureau met een druk op de knop een Naheffingsaanslag (NHA) opleggen. En dat is een enorm verschil met voor 2016, want toen moest een medewerker met een scooter naar het voertuig toe, ter plekke constateren dat er geen bijzonderheden waren en alsnog een NHA opleggen. Bovendien is de foto nu het onomstotelijk bewijs van de overtreding.” En dat laatste is van belang omdat zo’n tien procent van de mensen die een NHA ontvangen – jaarlijks 80.000 – bezwaar maakt.
EPS doet momenteel een test, zodat mensen die bezwaar maken in de toekomst inzage krijgen in hun foto’s. Hierbij is de privacy gewaarborgd door het ‘blurren’ van niet ter zaken doende informatie op de foto’s. Ze zouden in die situatie dan bij een portal inloggen met hun kenteken en het nummer van de NHA en vervolgens de foto’s van hun voertuig kunnen inzien. EPS levert overigens alleen de informatie over de NHA aan. Het is de gemeentelijke belastingdienst die uiteindelijk de papieren aanslag verstuurt en de NHA int.
Klik hier voor het complete artikel als PDF.
Dit artikel verscheen in Parkeer24, nummer 5, november 2018.