Eindhalte tram Utrecht logistieke puzzel
Logistieke puzzel
De voorbereiding kostte echter vele maanden. De omklap is een logistieke puzzel die in Utrecht niet eerder op deze schaal werd uitgevoerd. De nieuwe eindhalte moet in een weekend door middel van een complex van wissels en wegkruisingen worden aangesloten op de bestaande trambaan.
Herontwikkeling
De verplaatsing van de tramhalte is nodig om de herontwikkeling van het stationsgebied mogelijk te maken. Zo ontstaat er ruimte voor het nieuw aan te leggen Stationsplein Oost met een fietsenstalling, een nieuwe bibliotheek en een nieuw station voor bussen en trams.
Werkzaamheden
Als gevolg van de verplaatsing van de eindhalte vinden er ook werkzaamheden plaats op het Westplein en de oversteek bij de Croeselaan. Uit praktische overwegingen worden de werkzaamheden door de Projectorganisatie Stationsgebied (POS) uitgevoerd. POS doet dat wel in nauw overleg met verschillende belanghebbenden zoals Bestuur Regio Utrecht als eigenaar van de tram, aannemer Dura Vermeer, ProRail, Utrecht Bereikbaar en vervoerder GVU/Connexxion.
Uithoflijn
Ook de projectorganisatie Uithoflijn, een samenwerkingsverband tussen BRU en de gemeente Utrecht is betrokken bij de aanleg van de eindhalte. Uiteindelijk wordt de eindhalte één van de haltes van de tramlijn die Nieuwegein/IJsselstein met het Utrechtse sciencepark De Uithof verbindt. De doorgaande verbinding wordt na 2018 gerealiseerd.
Overleg
Voorafgaand aan de verplaatsing van de halte is er de afgelopen maanden intensief overleg geweest tussen alle partijen. Want niet alleen zal de tram ruim drie dagen lang niet kunnen rijden, ook een aantal hoofdwegen naar het centrum van Utrecht is een lang weekeinde afgesloten of versmald. Daardoor zal de binnenstad vanuit het westen niet goed bereikbaar zijn.
POS
Hoewel overlast niet te vermijden is, heeft POS, samen met de partners, geprobeerd de hinder zoveel mogelijk te beperken. In een vroegtijdig stadium heeft de aannemer overleg gehad met de omliggende bedrijven, om ervoor te zorgen dat hun klanten en bevoorraders tijdens de werkzaamheden het bedrijf kunnen bereiken. Ook worden er voor automobilisten vanaf de snelweg al alternatieve routes aangegeven richting centrum. Voor de mensen die normaalgesproken gebruik maken van de tram wordt vervangend busvervoer geregeld. Deze bussen rijden in hoge frequentie tussen Utrecht Centraal en halte Zuilenstein in Nieuwegein. Daarnaast kan men gebruik maken van de reguliere buslijnen.
Servicemedewerkers
Vervoerder Connexxion zet een groot aantal servicemedewerkers in die de reiziger naar de juiste bushalte verwijzen. Ook deelt men flyers uit waarin duidelijk wordt aangegeven waar de nieuwe eindhalte van de tram, die de naam Utrecht Centraal-Jaarbeursplein krijgt, zich bevindt. In de stationshal verzorgt ProRail de routeaanduiding. POS informeert omwonenden en andere belanghebbenden onder andere via de website www.CU2030.nl en twitter @cu2030 over de werkzaamheden.
Op scherp
Ondanks de minutieuze voorbereidingen staan alle deelnemende partijen tussen donderdagavond 18 april (20.00 uur) en maandagochtend 22 april (05.00 uur) op scherp. Er wordt gewerkt volgens een gedetailleerd draaiboek waarin de hele operatie tot op de minuut is vastgelegd. Als alles volgens planning verloopt,rijdt de tram op maandagochtend weer volgens dienstregeling. Maar dan naar de nieuwe halte op het Jaarbeursplein.
Tegenslag
Toch is het nodig om rekening te houden met tegenslag voor het geval onvoorziene omstandigheden ervoor zorgen dat de tram op maandagochtend niet kan uitrijden. Er liggen noodscenario’s klaar en er is vervangend busvervoer als onverhoopt blijkt dat de werkzaamheden uitlopen. Hopelijk zal het zo ver niet komen en kan Utrecht maandagochtend terugkijken op een succesvolle verplaatsing van de eindhalte van de tram.