Elektrische ferries vervangen oude dieselveerboten
Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) van Amsterdam zet elektrische veerponten in op drie Noordzeekanaalroutes, dat laat ABB weten in een persbericht. Met de nieuwe veerponten zet het GVB Amsterdam een belangrijke stap om een duurzaam en emmissievrij transportbedrijf te worden.
De komende tijd zullen alle dieselaangedreven veerboten van het GVB Amsterdam worden vervangen door de elektrische ferries. De huidige dieselvloot dateert uit de jaren dertig van de vorige eeuw. De nieuwe elektrisch aangedreven veerboten worden voorzien van een oplaadbare accu die in slechts drie minuten wordt volgeladen. Om de accu's in een korte tijd van voldoende elektriciteit te voorzien worden volautomatische laadpalen gerealiseerd. Deze laadpalen worden gebouwd door BAM Infra Rail bv. De technologie die nodig is om de accu op een stabiele manier op te laden wordt geleverd door ABB.
De elektrische ferries kunnen tot 400 passagiers en 20 auto’s of 4 vrachtwagens vervoeren. Als alle dieselaangedreven veerboten zijn vervangen door de nieuwe elektrische variant wordt er jaarlijks ruim 2400 ton aan CO2-uitstoot gereduceerd.