Enschede zet in op optimaal gebruik parkeercapaciteit

woensdag 30 maart 2011
timer 4 min
Grote parkeerplaatsen of -garages vormen een belangrijke factor in het parkeerbeleid van de gemeente. Om hierin optimaal te faciliteren implementeerde de gemeente Enschede PRIS van Vialis.  
Enschede zet in op optimaal gebruik parkeercapaciteit

 

{igallery 125}

Enschede zet in op optimaal gebruik parkeercapaciteit

Grote parkeerplaatsen of -garages vormen een belangrijke factor in het parkeerbeleid van de gemeente. Om hierin optimaal te faciliteren implementeerde de gemeente Enschede PRIS van Vialis.

Sinds 2007 maakt de gemeente gebruik van dit systeem. Voorheen werd een parkeerverwijssysteem van beperkte omvang gehanteerd. “Dit was verouderd en verwees niet naar alle binnenstedelijke parkeergarages”, aldus wegbeheerder Kees van der Neut. “Bovendien was er alleen statische verwijzing aanwezig; dit wilden we uitbreiden met een dynamisch systeem.” De upgrade van de parkeerverwijzing had ook te maken met de toen pas gebouwde Van Heek garage, “de grootste binnenstedelijke ondergrondse parkeergarage van Nederland”, zoals Van der Neut trots vermeldt. De garage telt 1700 parkeerplaatsen. “Enschede beschikt daarnaast over een parkeergarage aan het Stationsplein, de Irene parkeergarage, een Qpark garage (Zuidmolen) en de parkeergarage Hermandad, welke op zaterdag door de gemeente in het betaald parkeren gebied wordt opgenomen”, licht Leo Nieuwpoort, coördinator parkeerbeheer, toe.

Dynamische verwijsborden

Middels een Europese aanbesteding viel de keuze op PRIS van Vialis, een dynamisch Parkeer Route Informatie Systeem dat automobilisten verdeelt over de beschikbare capaciteit van parkeergarages en –terreinen in steden.  Het systeem telt op de parkeerlocatie de in- en uitrijdende voertuigen. Deze gegevens worden verwerkt door een centrale server. De software op deze server bevat de lokale verwijs- en routestrategie. Via een verwijsalgoritme vertaalt de server de ingewonnen parkeergegevens naar concrete berichten voor automobilisten. Deze berichten verschijnen op de dynamische verwijsborden met de tekst VOL, VRIJ en X (gesloten) of het aantal vrije plaatsen op de diverse locaties. Om de systemen met elkaar te laten communiceren, maakt PRIS gebruik van communicatietechnieken als GPRS, KAR (korte-afstandsradio) en (A)DSL.

Actuele parkeerinformatie

Automobilisten krijgen dus informatie via zowel statische als dynamische borden langs de parkeerroute. “PRIS houdt rekening met de verwachte reistijd van de bestuurder naar de parkeerlocatie”, aldus accountmanager Hans Meulenberg van Vialis. “De borden tonen een prognose van hoeveel vrije parkeerplaatsen er op de parkeerlocatie zullen zijn wanneer de automobilist die heeft bereikt. Het systeem kan de ingewonnen informatie ook aan derden leveren, voor andere doeleinden dan het verwijzen van verkeer. Denk bijvoorbeeld aan parkeerinformatie op de website van de gemeente.” Van der Neut voegt toe: “Het is de bedoeling dat wij binnenkort ook actuele parkeerinformatie verstrekken op de website, waarschijnlijk wordt dit april.”

Verhoogde bezettingsgraad

Vialis stelt dat PRIS een aantal praktische voordelen oplevert voor gemeenten, met in de eerste plaats een efficiënter gebruik van de parkeervoorzieningen, omdat het de bezettingsgraad van de parkeerlocaties verhoogt. Door de betere bezetting leveren deze parkeerlocaties meer inkomsten uit parkeergelden op. De getalsmatige informatie die PRIS inwint kan bovendien zoals gesteld nuttig zijn voor beleidsdoeleinden binnen de gemeente. Meulenberg: “Zo kan het informatie leveren over de bezettingsgraad en het aantal in- en uitrijdende voertuigen op verschillende tijden. Door op de borden het aantal vrije plaatsen weer te geven, bevordert PRIS ook een evenredige bezetting van de parkeerlocaties. Automobilisten zullen immers geneigd zijn de parkeerlocatie te kiezen die meer vrije plaatsen bevat. Ook zullen deze automobilisten minder snel geneigd zijn hun auto's (al of niet onwettig) op straat te parkeren, omdat ze beter en actueler zicht hebben op de beschikbare parkeercapaciteit. Dat scheelt parkeeroverlast voor de bewoners.”

PRIS in de praktijk

Hoe ervaart de gemeente Enschede PRIS in de praktijk? “Of het systeem inderdaad de gestelde positieve effecten teweeg brengt is in zekere zin moeilijk te bepalen”, aldus Nieuwpoort. “Nederland breed lopen de inkomsten van parkeren erg terug door de crisis (er wordt minder gekocht, dus minder bezoek aan de binnensteden) en internet (koop en oriëntatie gaat steeds vaker online, waardoor mensen of helemaal niet in de stad komen of heel gericht inkopen doen, met een kortere parkeertijd als gevolg). Wat we echter wel hebben geconstateerd is dat het parkeergaragebezoek is toegenomen. Of we dat kunnen toeschrijven aan de implementatie van PRIS kunnen we echter nog niet cijfermatig onderbouwen.”
 

Terug naar overzicht projecten >>>