Fietsdock, een multifunctionele fietsparkeerstapelaar
Door Lisette van Velzen
Aan de ontwikkeling van de geautomatiseerde fietsparkeertoren FietsDock, met lockers onder- en bovengronds, stond een aantal vragen centraal rond het uitgangspunt dat er een tekort is aan fietsparkeerplekken en er steeds meer fietsen bij komen. Hoe kan fietsparkeren dan nóg efficiënter geregeld worden? Hoe kunnen we nóg meer fietsen kwijt op minder vierkante meters? Hoe doen we dat nóg sneller op drukke locaties? En, kunnen we dan ook nog kosten besparen? Het antwoord op deze vragen is vormgegeven in FietsDock, waarin alle fietsparkeerhandelingen voor meerdere fietsen zijn samengebracht achter één enkel deurtje.
Hoe werkt het?
De gebruiker opent een fietskluisdeur met pas of telefoon, plaatst zijn fiets, sluit de deur en loopt naar zijn bestemming. Achter het deurtje gaat een systeem in werking. Een lift transporteert de locker mét fiets naar een vrije plek in de achterliggende, bovenliggende of ondergrondse ‘magazijnstalling’ en zet razendsnel een nieuwe, lege locker achter de deur. Dit gebeurt in luttele seconden. Ondertussen kunnen naastliggende deuren worden geopend en zo vele fietsen tegelijkertijd gestald en opgehaald worden.
Het nieuwe fietsparkeren
Voor de gebruiker lijkt het in het begin misschien even raar om een fiets in een locker van een geautomatiseerd systeem te zetten, de deur te sluiten en weg te lopen. “Maar daar ben je heel snel aan gewend”, zeggen gebruikers van de pilotversie in Rotterdam. Het scheelt namelijk veel gedoe met het zoeken naar een fietsparkeerplek: kelder in, etagerek naar beneden trekken, je fiets in een rek wurmen en sloten vastzetten. In de locker staat de fiets 100 procent veilig en dat geldt niet altijd voor stallingen, zelfs niet voor bewaakte stallingen. De locker kan uitsluitend geopend worden met telefoon of pas, daardoor is het uitgesloten dat een ander er met de fiets vandoor gaat.
Efficiënter dan welke fietsenstalling dan ook
Het systeem maakt gebruik van geavanceerde en beproefde liftsystemen uit de magazijnwereld. Nieuw is dat deze manier van snel en efficiënt ‘opbergen’ nu wordt toegepast voor fietsparkeren. Het stallen van de fiets wordt overgenomen door een machine. Naast het sneller en gemakkelijker stallen van de fiets door de fietser betekent het zowel een ruimte- als een kostenbesparing voor de eigenaar of beheerder van de stalling. De voorziening is volledig automatisch waardoor bespaard kan worden op personeelskosten en er zijn geen gangpaden nodig. Er is alleen een relatief beperkte openbare verkeersruimte nodig bij de deuren. Alle plekken kunnen worden benut en weesfietsen zijn verleden tijd.
Snel, eenvoudig en veilig
Voor gebruikers biedt het nieuwe fietsparkeren nog extra faciliteiten. Zo kan naar wens van de beheerder de accu van een e-bike worden opgeladen en kan in de locker ook veilig een tas, regenkleding of fietshelm worden achtergelaten. De lockers voldoen aan de fietsparkeurmaten, dus alle fietsen passen.
Mobiliteitshub met additionele services
Ook kan FietsDock worden uitgebreid met tal van andere services die aansluiten bij de behoeften van gebruikers op specifieke locaties. Denk aan het laten repareren van een fiets door de mobiele fietsenmaker, die met toestemming een fiets uit de locker haalt. Of de pakketdienst zet een besteld pakje alvast naast een fiets. FietsDock is ook ideaal voor het uitgeven van deelfietsen.
Modulair en schaalbaar
Afhankelijk van de drukte en behoefte op een bepaalde locatie wordt berekend hoeveel ‘deuren’ er nodig zijn voor een goede doorstroming. FietsDock is daarmee duurzaam, schaalbaar en op elke locatie in te passen. Of dat nu onder- en/of bovengronds is, op stations, in winkelcentra of op bedrijventerreinen. Vanaf ongeveer honderdvijftig tot duizenden fietsen kan het systeem met ontwerp en vormgeving optimaal worden ingepast in de omgeving.
Uniek
Vanwege het al maar stijgende aantal (duurdere) fietsen en de druk op de openbare ruimte vraagt de markt naar efficiëntere oplossingen. FietsDock komt hieraan tegemoet. Na de eerste praktijkervaring met een pilotversie in Rotterdam is FietsDock nu klaar om verder uit te rollen op een drukke stads- of stationslocatie.
Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 4, september 2019.