Fietskaartje voor de trein wordt duurder
De NS stelt dat de prijsverhoging komt door de populariteit van fietsen op de Waddeneilanden. In de zomer zet de NS extra lange treinen in op het traject tussen Zwolle en Leeuwarden, omdat er anders onvoldoende ruimte is voor alle fietsen. De verlengde treinen zijn gezien de reizigersaantallen niet noodzakelijk. In Leeuwarden kunnen reizigers met fiets en al overstappen op de trein naar Harlingen, en dan met de veerboot naar Vlieland of Terschelling. De prijsverhoging is de tweede in twee jaar; in 2018 kostte een fietskaartje nog 6,20 euro.
LOCOV
Het Landelijke Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) adviseert, net als bij de vorige prijsverhoging, tegen het verhogen van het tarief. LOCOV stelt voor om bestaande treinen aan te passen zodat er meer fietsen meegenomen kunnen worden. Dit wordt onderzocht. De NS zelf stelt een reserveringssysteem voor, waarbij fietsreserveringen voor binnenlandse treinen verplicht zou worden.
Fietserbond
De Fietsersbond heeft in een statement gereageerd op de prijsverhoging. Wim Bot, namens de Fietsersbond: "Het is jammer dat de NS vasthoudt aan prijsverhoging van het fietskaartje. Het is de makkelijkste weg om de prijs te verhogen wanneer de vraag stijgt. Je kunt dan het aanbod uitbreiden door meer plekken voor fietsen te maken. Het is positiefdat er naar oplossingen voor de korte en de langere termijn gekeken wordt. Ik betwijfel of een binnenlands reserveringssysteem gaat werken. Voor de Intercity Brussel zijn we ermee akkoord gegaan, om mensen die in Brussel moeten overstappen op treinen naar andere Europese bestemmingen zekerheid te geven. In het drukke binnenlandse net met frequente verbindingen zie ik het niet werken."