Fietsverkeer en brede scholen

maandag 3 mei 2010
timer 2 min
Fietsverkeer en brede scholen Fietsberaad organiseert op 20 mei een bijeenkomst over fietsverkeer en de steeds meer in komst zijnde brede scholen. Door de concentratie van verschillende instellingen op één locatie ontstaat een nieuwe (fiets)verkeersituatie. Wat zijn de uitdagingen, de kansen en de beste aanpak? 
 Fietsverkeer en brede scholen


Brede school


In het jaar 2000 waren er in Nederland zo'n 200 brede scholen. Inmiddels zijn het er meer dan 1200. Op deze locaties worden verschillende functies gecombineerd: een school, een sportzaal, kinderopvang, buitenschoolse opvang, een bibliotheek, een huisarts, e.d. Het combineren van functies biedt kinderen meer ontwikkelingskansen, ouders een volledig dagprogramma, organisaties de voordelen samenwerking, de wijk meer sociale cohesie en de gemeente beheert meer voorzieningen tegen lagere kosten. Dat is de filosofie achter brede scholen.

Fietsverkeer rond brede scholen


Vijf keer winst dus, maar hoe zit het met verkeer? Leiden brede scholen tot meer of minder mobiliteit, langere of kortere verplaatsingen, meer of minder fietsverkeer? Concentratie van functies zorgt in ieder geval voor meer verkeer op één plek; wat betekent dit voor de verkeersveiligheid rond de school? Maar een groter complex biedt ook kansen: om autoparkeren beter op te lossen, om auto- en fietsverkeer meer te scheiden, om fietsgebruik te stimuleren. Ook - of juist - in geval van nieuwbouw, binnen de bredere context van de ruimtelijke inpassing van een brede school: zorgen voor directe fietsroutes tot de voordeur van de school, een grotere autovrije ruimte rond de school, autoparkeren op afstand.


Sprekers bijeenkomst


De problematiek van fietsverkeer en brede scholen zal van verschillende kanten worden belicht, door verschillende sprekers:
•    de mobiliteitsaspecten: Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
•    de ruimtelijke inpassing: Roel Bakker, directeur BGSV bureau voor stedenbouw, met voorbeelden uit o.a. Midden-Delfland, Utrecht en Vlaardingen.
•    de verkeersafwikkeling: Henk van Zeijl, adviseur Goudappel Coffeng, met voorbeelden uit o.a. Midden-Delfland, Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek.
•    een overzicht van de mogelijkheden van stimulering van fietsgebruik: Henk Hendriks, projectleider Wijken voor de fiets van de Fietsersbond, met voorbeelden uit o.a. Barendrecht, Nijmegen en Zwolle.

Klik hier voor de lijst met deelnemers en om u aan te melden.

Terug naar overzicht nieuws >>>