Flexibele aanrijdbeveiliging voor parkeergarage De Parade
Parkeergarage De Parade in Bergen op Zoom, een garage uit 2003, moest stevig op de schop, zowel bouwkundig als uitvoeringstechnisch, vertelt Mike Schenk, bedrijfsleider Parkeerbeheer bij Bergen Op Zoom. “Hij moest qua gebruiksgemak weer helemaal up-to-date zijn.”
Schenk legt uit wat daar allemaal bij kwam kijken. “We hebben in de drielaagse parkeergarage met 375 plaatsen de apparatuur vervangen, de inrit is vergroot en aangepast en op het eerste dek is een volledig nieuwe betonnen vloer aangebracht. Vervolgens hebben we gekeken naar een slimme routering voor dek 1 zodat het verkeer zo gemakkelijk en veilig mogelijk door de garage kon worden gestuurd en we hebben hebben de parkeervakken vergroot.”
Zichtbaar en voertuigvriendelijk
De gemeente wilde in de garage aanrijdbeveiliging die enerzijds duidelijk en zichtbaar was en anderzijds voertuigvriendelijk. Remko van der Borght, parkeerregisseur van gemeente Bergen op Zoom : “De garage is opgetrokken uit beton en staal en donkere aanrijdbeveiliging. Daardoor was het allemaal erg donker. Bovendien zat de grijze aanrijdbeveiliging dusdanig laag – op bumperhoogte – dat je er vanuit je auto overheen keek. We wilden dus dat de routering zichtbaarder werd, maar ook dat de aanrijdbeveiliging zelf hoger en zichtbaarder werd.”
Voor de oplossing kwam Parkeerbeheer bij A-Safe terecht, een bedrijf dat al ruim 30 jaar ervaring heeft met aanrijdbeveiligingen in distributiecentra. Schenk: “In de periode dat we bezig waren met de renovatie van De Parade kwamen we hen tegen op een beurs. Daar zagen we dat hun aanrijdbeveiliging heftrucks van een aantal ton kon opvangen. Wij dachten toen meteen: dat moet dan ook kunnen bij een gewone auto, die over het algemeen veel lichter is.”
Memaplex™
De aanrijdbeveiligingen zijn gemaakt van Memaplex™, een mix van verschillende kunststoffen en rubber. Dankzij het productieproces ontstaat een flexibel materiaal met ingebouwd geheugen waardoor de aanrijdbeveiliging kracht kan absorberen en afvoeren om vervolgens terug te keren naar de originele vorm.
Klik hier voor het volledige artikel als PDF.
Dit artikel verscheen in Parkeer24, nummer 4, oktober 2018.