FlixBus wint eerste Blije Reizigers Vakprijs

dinsdag 1 december 2015
timer 6 min
FlixBus heeft de eerste Blije Reizigers Vakprijs gewonnen, die vakblad OV-Magazine uitreikte bij Railforum in Utrecht. De Nederlandse manager van het Duitse vervoerbedrijf, Arthur Kamminga, nam de prijs in ontvangst. De Publiekspijs ging naar het GVB voor de Smart-OV proef.

OV-Magazine schrijft in het juryrapport: "FlixBus heeft het geflikt: intercitybussen op binnenlandse relaties waar de trein het laat liggen. Met deze nieuwe directe verbindingen schudt  FlixBus de Nederlandse OV-sector wakker. Welkom in Nederland. Dat jullie komst – net als in Duitsland – maar tot meer productverbeteringen mag leiden, op de weg en op het spoor. Bijvoorbeeld door snelle, rechtstreekse railverbindingen (ook met het Ruhrgebied en de Vlaamse Ruit) scherpere tarieven en betere wifi. Meer keuze betekent blijere reizigers."


Publiekspijs voor GVB 

De publieksprijs van kennisnetwerk Railforum, De Blije Reizigers Prijs, overhandigde Rover-voorzitter Arriën Kruyt vanmiddag aan Inge Keur van GVB voor de Smart-OV proef. Van de  vijf genomineerde initiatieven vergaarde de Smart-OV proef de meeste stemmen via de  website van Railforum.


Smart-OV proef

Initiatiefnemer GVB is in het voorjaar een proef gestart met in- en uitchecken met een smartphone. Zo’n  200 OV-reizigers krijgen binnenkort een NFC-simkaart die hetzelfde werkt als een OV-chipkaart. De NFC-antenne van de mobiele telefoon maakt contactloos betalen mogelijk.


De initiatieven die meedongen naar de publieksprijs moesten daadwerkelijk zijn uitgevoerd, tot een zichtbare verbetering leiden, verrassend en uniek zijn. Wat de overwegingen van de reizigers waren die op Smart-OV stemden zal niet bekend worden. Om toch een professioneel oordeel te kunnen vellen over verbeteringen voor de reizigers, besloot OV-Magazine in overleg met Railforum dit jaar voor het eerst de  Blije Reizigers Vakprijs  uit te reiken.


Jury

De jury van de Blije Reizigers Vakprijs – bestaande uit OV-Magazine-redacteuren Marc Maartens, Vincent Wever en Constant Stroecken – nomineerde elf initiatieven. Daaronder waren geen proeven die nog moeten beginnen,"want het OV hangt al van beloftes aan elkaar". Alleen concrete verbeteringen zijn gekozen waaraan alle reizigers plezier kunnen beleven.


De elf nominaties van OV-Magazine komen vooral uit de genomineerden voor de Blije Reizigers (publieks)Prijs van Railforum, aangevuld met enkele initiatieven die of net nieuw zijn of juist wat ouder.  De nominaties in alfabetische volgorde:


Arnhem Centraal

Het net geopende station  Arnhem Centraal  past met zijn stalen welvingen naadloos in het glooiende Gelderse landschap. De reiziger krijgt veel daglicht, duidelijke looproutes en organische vormen.  Het station  oogt ruim, maar is toch compact. Negentien jaar wachten wordt beloond met een icoon: misschien wel het mooiste station van Nederland.


Coöperatie Stationspark Deurne

Buurtbewoner Michel Lintermans slaagt erin de troosteloze omgeving van  station Deurne  op te fleuren. Met aantrekkelijke afbeeldingen, berm- en weidebloemen, gratis wifi, een buurtmoestuin, watertappunt en zwerfboekenkast. Zo krijgen actieve burgers op en om een wat kleiner station meer voor elkaar dan spoorbeheerder ProRail.


FlixBus

Na internationale busverbindingen als Eurolines (van Transdev) IC Bus (van Arriva) en Ouibus (van SNCF) komt het Duitse FlixBus  vanaf donderdag 3 december  opeens ook met binnenlandse intercitybussen. Het rijden van de touringcars laat FlixBus over aan franchisenemers. Deze  start up  voorziet in  ontbrekende schakels  in het spoorwegnet, zoals Rotterdam–Nijmegen. Vaak goedkoper en sneller dan de trein. In de bus heb je veel beenruimte, catering en wifi.


Kids Vrij

Kids Vrij is in elk geval tot april 2017 een  gratis treinabonnement  voor kinderen tot 12 jaar. Het is tot eind 2016 ook geldig op veel buslijnen in Oost-Nederland. De OV-sector betaalt het gratis Kids Vrij abonnement uit de 16 miljoen euro die de bedrijven elk jaar overhouden aan vergeten check outs. Zo levert de OV-chipkaart ook iets leuks op.


Nieuw perronmeubilair

Tot 2020 steekt ProRail 125 miljoen euro in  nieuw perronmeubilair  op 85 stations. De nieuwe, gewelfde houten banken van ontwerpbureau Blom & Moors zitten én staan beter dan die oude zwartmetalen ‘barbecue-roosters’. Op enkele perrons staan ook al speelse betonnen ‘poefjes’. Hier worden wachtende reizigers blij van.


ovchipkaartabonnement.nl

Nederland telt 193 verschillende ‘producten’ voor de OV-chipkaart. Reizigers die door de bomen het bos niet meer zien, kunnen op de onafhankelijke website  ovchipkaartabonnement.nl  uitvogelen welk abonnement het beste past. IT’er  Ron van Rooij  en oud-NS-manager  Louis Roes  hebben voor elkaar gekregen wat de OV-sector nog niet is gelukt.


P-route voor fietsers in Utrecht

Utrecht is de eerste stad van de wereld met een P-route of  parkeerverwijssysteem voor fietsers . 21 borden met actuele bezettingsinformatie leiden hen naar de vrije plekken in zes stallingen, inclusief twee stationsstallingen bij Utrecht Centraal. Deze P-route maakt fietsen niet alleen makkelijker voor binnenstadsbezoekers, maar ook voor OV-reizigers.


RET real time app

De Rotterdamse stadsvervoerder RET biedt een  goede gratis app  met de actuele OV-reisplanner van 9292 voor heel Nederland. Het lijstje met dichtstbijzijnde haltes en stations en eerstvolgende bus, tram, metro en ferry is handig. Super is de kaart van Google Maps, met die dichtstbijzijnde haltes of stations plus de actuele positie van de voertuigen.


StationsHuiskamer

StationsHuiskamers  zijn huiselijke plekken waar reizigers rustig kunnen afspreken, ontspannen of werken. Je vindt ze onder meer op de stations Arnhem, Den Haag en Rotterdam Centraal. Je kunt kiezen tussen houten of luie stoelen. Deze nieuwe formule van NS voegt wat toe aan bestaande stationsformules en komt minder gehaast over: van  to go  naar  to stay .


Treindagkaarten van winkelketens

Bij Albert Heijn, Blokker, Etos, Hema, Kruidvat en V&D kunnen reizigers al enkele jaren  dagkaarten voor de trein  kopen. Die kosten tussen de 14 en 18 euro en zijn vanaf middellange afstanden dus goedkoper dan gewone treinkaartjes. Zelfs reizigers met een kortingsabonnement zijn met deze dagkaarten vaak voordeliger uit.


Verdiepte stationspleinen

De vijf stations Apeldoorn, Amsterdam Rietlandpark (tram), Groningen Europapark, Hilversum en Pijnacker (RandstadRail) hebben één ding gemeen: een verdiept stationsplein voor voetgangers en vaak ook fietsers. Daardoor passen deze relatief nieuwe railstations fraai in hun omgeving en zijn ze menselijker en vriendelijker voor de reizigers.


Twee eervolle vermeldingen

Naast de unaniem gekozen winnaar, FlixBus, heeft de jury van de Blije Reizigers Vakprijs 2015 dit jaar ook nog twee eervolle vermeldingen toegekend.


Verdiepte stationspleinen

De vijf stations met een verdiept stationsplein of verdiepte perrons in de open lucht zijn "pareltjes van architectuur en geborgenheid". Door auto’s en bussen op afstand te houden, krijgen voetgangers en vaak ook fietsers de ruimte. Samen met de nodige beplanting creëert zo’n station railvervoer met een menselijke maat. Een eervolle vermelding voor alle architecten, gemeenten en opdrachtgevers die deze verdiepte stationspleinen hebben ontwikkeld.


StationsHuiskamer

Het is op de stations Den Haag en Rotterdam Centraal wel even zoeken naar de ingang van de StationsHuiskamer. Eenmaal binnen raak je als reiziger aangenaam verrast. Je kunt er koffie en hapjes krijgen. Er is wifi. En je kunt je telefoon opladen. De formule leent zich voor lokale inbreng. Zo heeft Arnhem Centraal een StationsHuiskamer met de VVV.

Foto door: Philip Lange / Shutterstock.com