FNV: problemen Fyra ook gevolg politiek
Keuzes verleden
Hij vervolgt: “En ze zijn ook terug te voeren op politieke keuzes uit het verleden. Het ging in het begin al verkeerd met de bouw van de HSL. De overheid heeft toen niet overlegd met de Belgen om de lijnen goed op elkaar af te stemmen.“
Aanbesteding
En dan was er nog de verplichte Europese aanbesteding. Berghuis: “De goedkoopste aanbieder moest leveren. Dat was de Italiaans fabrikant AnsaldoBreda, die eigenlijk alleen metrostellen maakt en die al problemen had met het bouwen van treinen voor Denemarken en nog nooit hogesnelheidstreinen had gebouwd. Er werd bij de aanbesteding totaal niet gekeken naar ervaring in het bouwen van hogesnelheidstreinen. Met alle gevolgen van dien.”
Kop van jut
Berghuis baalt ervan dat het NS-personeel weer de kop van jut dreigt te worden: “Er werken bij NS Hispeed kundige mensen, die roeien met de riemen die ze hebben en daarbij de veiligheid altijd voorop stellen. Zij hebben veel last van het het falen van Fyra."
Politiek
De politiek schuift alle fouten af op Fyra en de directie van NS Hispeed, terwijl wisselstoringen, gebroken bovenleidingen en ERTMS-storingen vallen onder de verantwoordelijkheid van spoorbeheerder ProRail en dus het ministerie, aldus Berghuis. Hij wijst ook op de rol van toenmalig Minister Peijs: “Zij vond een back-up beveiliging niet nodig, want 'iedereen kan zo'n kastje bouwen'. Maar nu zitten iedereen met de gebakken peren.”
Bron: FNV Bondgenoten