Fortecs maakte met E-verwarming in de hellingbanen P-Schiphol veilig berijdbaar
Met lage kosten langdurige veiligheid
Het verwarmen van hellingbanen wint aan populariteit. Niet alleen door het feit dat de installatiekosten laag zijn. Maar vooral ook omdat door klimaatverandering meer gladheid wordt voorzien en aan veiligheid veel waarde wordt gehecht.
Daarbij is een het een pluspunt dat het wegdek - door het tijdens vorst te verwarmen – aanzienlijk langer mee gaat. De termijn voor groot-onderhoud kan met jaren vooruit geschoven worden.
De werking in het kort
In het wegdek worden op een rasterwerk weerstands-kabels/matten aangebracht. Gekoppeld aan een speciale vocht en temperatuursensor wordt de thermostaat, ingebouwd in een in eigen beheer aangemaakte custom-made schakelkast, aangesloten. Met aangelaste aansluitkabels wordt naar de schakelkast geleid.
Slimme technologie
Slechts als er sprake is van door de sensor gemeten koude i.c.m. vocht, en er een mogelijke gevaarlijke situatie kan ontstaan, zal de verwarming geactiveerd worden. Als de verwarming niet meer nodig is schakelt deze automatisch “uit”.
Zuinig door thermostatische regeling
De sensor aangebracht in het wegdek stuurt met de grootste precisie de thermostaat aan. Hierdoor gebruikt de verwarming een minimum aan energie, en is dus zuinig - tot wel 80% - in gebruik.
Installatie en specialisme
Een FREEWAY-system* kan onder elke toplaag - beton, asfalt, klinkers, tegels, natuursteen en/of kunststof - worden geïnstalleerd. De installatie werkzaamheden worden uitgevoerd door getrainde specialisten met langdurige ervaring.
FREEWAY elektrische verwarmingssystemen voor “buiten”
De door Fortecs ontwikkelde systemen worden ook toegepast op buitentrappen, bordessen, daken en andere vorstgevoelige plaatsen waar een winterse-gevaarlijke situatie kan ontstaan.