Gefragmenteerde parkeerbranche vraagt om samenwerkende parkeerproviders
De Europese parkeerbranche is erg gefragmenteerd: de vijf grootste parkeeroperators in Europa hebben gezamenlijk nog geen twintig procent van de parkeermarkt in handen, blijkt uit een onderzoek van de EPA uit 2013.
Veel parkeervoorzieningen liggen bij het publieke domein of worden juist beheerd door vastgoedbeheerders, universiteiten, ziekenhuizen of lokale ondernemers die enkele parkeergarages in eigendom hebben. “Zulke partijen willen hun parkeervoorziening graag in eigen beheer houden”, signaleert Oerlemans.
Meer samenwerking
Maar op de gefragmenteerde markt is het volgens Oerlemans moeilijk om in alle parkeervoorzieningen van verschillende eigenaren dezelfde service aan te bieden. Terwijl de klant dat wel verwacht. En: de ‘customer journey’ staat centraal. In elke parkeervoorziening moet de dienstverlening daarom van eenzelfde niveau zijn.
Daarom zoekt Q-Park samenwerking met zulke parkeervoorzieningen in het aanbieden van service. ”Wij denken dat mobiliteitsontwikkelingen ervoor zorgen dat er behoefte is aan samenwerking op bijvoorbeeld technologisch vlak en met betaalmethodes”, vervolgt Oerlemans. “En wij kunnen de eigenaren van parkeergarages daarin ontzorgen”.
Evenementen
Als voorbeeld noemt Oerlemans de samenwerking met evenementenorganisatoren. “Bij de events die zij aanbieden, kan de parkeerservice al zijn inbegrepen. Dat ontzorgt niet alleen de parkeerbeheerder, maar ook de klant. Want die is verzekerd van parkeerplek. Dat soort samenwerkingen zijn voor alle partijen fijn.”
“Ook met private parkeereigenaren zoeken we samenwerkingen: dat hun garage via ons aan de klant wordt aangeboden. Ik snap dat een familiebedrijf niet meteen de garage wil verkopen, maar qua technologische diensten kunnen ze wel bij ons aankloppen.”
Lees meer: Overname Q-Park geen gevolgen voor parkeerbeheer en -exploitatie
Download hier het EPA-onderzoek ‘Scope of Parking in Europe’.