"Gemeenten, kijk nog eens naar je parkeerbeleid"

vrijdag 3 juni 2016
timer 2 min
Is er een verband tussen de omvang van een woning en autobezit? Tussen type woning – koop of huur – en autobezit? En kan het parkeerbeleid daarop worden afgestemd? In de eerstvolgende editie van Verkeer in Beeld - verschijningsdatum 28 juni - kunt u hierover een interview lezen met Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling aan de TU Delft. Nu alvast een voorproefje.

“Tussen de omvang van een woning en het autobezit bestaat een vrij stevige relatie. In principe geldt: hoe kleiner de woning, hoe lager de parkeernorm”, stelt De Zeeuw naar aanleiding van een recent onderzoek van BPD. In dit onderzoek zijn ongeveer twintig grotere gemeenten onder de loep genomen en onderzocht op parkeerbeleid. Bij het onderzoek is enerzijds gekeken naar het feitelijk autobezit in de betreffende gemeenten en daarmee naar de feitelijke parkeerbehoefte. Aan de andere kant is gekeken naar het parkeerbeleid en de parkeernormen van de gemeente, doorgaans vastgelegd in de parkeernota.

 

Stabiele factor voor beleid

“Het is prettig om te weten dat de relatie tussen woninggrootte en autobezit vrij stevig is, want de omvang van een woning is een stabiele factor. Die kan een beetje uitbreiden, maar zeker bij kleinere woningen, doorgaans in de stad, is er niet veel uit te breiden aan een woning. Bij het maken van beleid kun je daarom goed rekening houden met deze stabiliteit.”

 

Elkaar versterkende factoren

Verder wordt onderscheid gemaakt tussen koop- en huurwoningen én tussen diverse doelgroepen: “Bij huurwoningen is het autobezit ook nog weer lager, en kijkend naar de bewoning is ook een relatie te zien: vaak wonen in de kleinere (huur)woningen alleenstaanden of samenwonende jonge mensen. Van hen weten we dat het autobezit ook laag is.” Volgens De Zeeuw allemaal elkaar versterkende factoren: “Grootte van de woning, type woning en doelgroep, allemaal elementen waarmee je rekening kunt houden in parkeerbeleid.”

 

Verder lezen?

Of er volgens De Zeeuw ook voldoende rekening wordt gehouden met al deze factoren in parkeerbeleid? Hierover leest u meer in het eerstvolgende magazine van Verkeer in Beeld, editie 3 van 2016. Deze valt op 28 juni op de deurmat en is voor leden dan ook te lezen in de online bibliotheek. Bent u nog geen lid? Klik hier om lid te worden.