Goed parkeerbeheer tegen lage kosten in Zoetermeer
Betaald parkeren
In het centrum van Zoetermeer is sinds 2000 betaald parkeren ingevoerd. Er zijn ruim 2000 betaalde plaatsen, 2800 parkeerplaatsen in de blauwe zone en ruim 2000 parkeervergunningen, waardoor er een omvangrijke beheeropgave voor straatparkeren ligt. De gemeente besteedt het parkeerbeheer op straat en in vier parkeergarages in Zoetermeer sinds het begin van betaald parkeren uit aan een gespecialiseerd bedrijf. Met een parkeertarief van €1,30 per uur op straat en de eerste uren gratis parkeren in parkeergarages, zijn de parkeertarieven voor een stad met de omvang van Zoetermeer relatief laag. Dat wil de gemeente graag zo houden.
Concurrentie
Parkeerbedrijf P1 heeft op basis van prijs-kwaliteit verhouding de Europese aanbesteding parkeerbeheer gegund gekregen. Hoofd van de afdeling Beheer en Onderhoud, Peter de Visser: “Vanuit onze positie als regiegemeente lag het voor de hand om het parkeerbeheer niet zelf uit te voeren, bovendien hebben we goede ervaringen met marktpartijen. Omwille van flexibiliteit wilden we niet op voorhand aan een lange contracttermijn gebonden zijn. Als afdeling zijn we gewend om aan te besteden en weten we dat je de prijs het beste in concurrentie tot stand kunt laten komen. Die keuze hebben we daarom ook zo gemaakt”.
Programma van eisen
Spark heeft de wensen van de gemeente vertaald in een programma van eisen. Het programma is zo opgesteld, dat de gemeente flexibel is in de omvang en de duur van de opdracht. Ook maakt Zoetermeer optimaal gebruik van de kennis die in de markt aanwezig is. Zo zorgt het parkeerbedrijf straks voor het digitaal loket voor vergunningen en de uitvoering van het betalen met de mobiele telefoon. In het contract is ruimte om op afroep extra medewerkers in te zetten voor andere handhavingstaken naast parkeren. De parkeercontroleurs zijn als BOA beëdigd en zijn zodoende bevoegd.
Goed parkeerbeheer bij lage kosten
De aanbesteding aan P1 heeft niet alleen gezorgd voor een kwalitatief hoogwaardig pakket van diensten, maar ook voor een scherpe prijs. Hiermee behoort Zoetermeer in dit opzicht tot de best presterende gemeenten. Parkeercoördinator Marius van Galen: “In haar regierol zal Zoetermeer zorgen voor gedegen contractmanagement, want ook na het sluiten van de overeenkomst moet je scherp blijven, is mijn ervaring”. Peter de Visser vult aan: “Aanbesteden vraagt om een duidelijke vraagspecificatie. Het opstellen hiervan helpt ook mijn eigen medewerkers om het resultaat van de werkzaamheden en de condities die daarvoor nodig zijn, scherp te krijgen. Het zorgt voor een goed aanbestedingsresultaat en dat hebben we nu. Zo haalt Zoetermeer het beste uit haar rol als regievoerder en de burgers en parkeerder profiteren hiervan: het beheer is goed geregeld en de tarieven zijn laag. Goed parkeerbeheer bij lage kosten? Het kan”.