Gouden handel in parkeerplaatsen

vrijdag 11 februari 2011
timer 3 min
Een bloeiende handel in parkeerplaatsen breidt zich als een inktvlek over Nederland uit. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag worden al recordbedragen neergeteld voor de huur of koop van een particuliere autostalling. Verkoopprijzen van 60.000 tot 125.000 euro zijn geen uitzondering in de drie grote binnensteden.
Gouden handel in parkeerplaatsen


Parkeermakelaar


Een nieuw fenomeen in deze explosief groeiende markt zijn de online parkeermakelaars. Parkeermakelaar.nl, dé marktplaats voor parkeren, staat er op de homepage van zijn site. Eddy Smit is behalve algemeen directeur van MVGM Vastgoedmanagement - de grootste vastgoedbeheerder van Nederland - ook eigenaar van een online makelaarskantoor, gespecialiseerd in de huur en verkoop van particuliere parkeerplaatsen. “Ik zag in de supermarkt op het prikbord steeds vaker post-its met de mededeling 'P Te Koop', of 'Parkeerplaats Gezocht'.”

Briljant idee


Een gat in de markt, een briljant idee..., voor Smit kwam de groeiende behoefte aan eigen parkeerplekken in Nederland niet als een verrassing. “MVGM Vastgoedmanagement beheert vijftigduizend woningen, anderhalf miljoen vierkante meter winkels, twee miljoen vierkante meter kantoor en veertigduizend appartementen. Vanuit mijn zakelijke praktijk ontdekte ik  kansen voor een onderbelicht fenomeen: krapte in de private en zakelijke parkeersector.”

Tienduizenden


Particulieren die hun parkeerplaats te koop of te huur zetten, wat zijn dat voor mensen? “Dat zijn doorgaans mensen die geen auto hebben, om geld verlegen zitten, of die onder hun appartement, op eigen terrein, of in hun privé-garage parkeerruimte over hebben. Dat zijn er in Nederland tienduizenden. Ja ook in de grote binnensteden of de directe ring eromheen. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, maar ook in Groningen, Utrecht en Eindhoven is een overschot aan verborgen parkeerruimte. En de vraag ernaar is explosief. Vooral bij kantoormedewerkers, bezitters van een tweede auto en winkeleigenaars voor wie de officiële parkeergarage te ver uit de buurt ligt, of te duur is.”

Lage parkeernormen


Een en ander wordt bevestigd door W.H. van der Heide, adviseur parkeren bij Grontmij en vice-voorzitter van Vexpan (Platform Parkeren Nederland). Hij zegt: “De bouwkosten van individuele parkeerplaatsen in relatie tot de waarde van woningen zijn hoog, zeker in de binnensteden. Om mensen meer het openbaar vervoer te laten gebruiken is de laatste jaren, met name in de vinexwijken, met lage parkeernormen gebouwd. Hierdoor zijn er tekorten ontstaan. Vanuit die woonwijken verwacht ik in de toekomst individuele initiatieven om op het eigen erf extra parkeergelegenheid te creëren naast ideeën voor de bouw van centrale parkeeroplossingen, zowel voor persoonlijk als voor commercieel gebruik.

Bron: Metro
 

Terug naar overzicht nieuws >>>