Gratis parkeren bestaat niet
vrijdag 25 februari 2011
4 min
Detailhandel Nederland heeft haar jaarlijkse Nationale Parkeertest gepubliceerd. Net als in de laatste vier edities staat daar een aanbeveling in om meer gratis parkeren mogelijk te maken, om de detailhandel te stimuleren. Wetenschappelijk is bewezen dat dit onzin is, aldus de heer Mingardo van MMA.
Geen verband tussen parkeertarieven en hoogte omzet
\"Uit verschillende wetenschappelijke nationale en internationale onderzoeken blijkt dat er geen verband bestaat tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkeliers\", aldus Giuliano Mingardo, senior onderzoeker regionale en vervoerseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. \"Bovendien bestaat 'gratis parkeren' helemaal niet. Parkeerplaatsen nemen ruimte in en dat kost altijd geld. Als de parkeerder er niet voor hoeft te betalen, betekent dat alleen maar dat de parkeerkosten worden verdeeld over alle inwoners van een gemeente, danwel worden verrekend in de prijzen van de producten die bij een winkel te koop zijn. En daar is de niet-automobilist de dupe van.\"
Ruimte is schaars en heeft dus een prijs
Een van de belangrijkste misverstanden met betrekking tot parkeren, zeker onder winkeliers en consumenten, is dat parkeren in stedelijke gebieden gratis moet of kan zijn. Parkeren neemt ruimte in beslag en ruimte is, vooral in stedelijke gebieden, schaars. Een basis principe van economie zegt dat alles wat schaars is een prijs heeft. Deze prijs wordt nog eens extra verhoogd als er ondergronds een parkeergarage gebouwd wordt, aangezien het de laatste jaren in veel steden aantrekkelijk werd gevonden om auto's uit het straatbeeld weg te halen.
Cross-subsidie: klanten te voet, fiets of OV subsidiëren automobilisten
Mingardo: \"De (hoge) kosten van parkeren moeten door iemand betaald worden. Wie dat is, is een beslissing die een gemeente of een projectontwikkelaar doorgaans moet nemen. Als parkeren niet door de gebruiker betaald wordt, dan wordt het door anderen betaald (of gesubsidieerd als het parkeertarief kunstmatig laag is gehouden). Zo betekent gratis parkeren bij een supermarkt of een winkelcentrum dat de kosten van parkeren worden doorberekend in de prijzen van alle overige producten die men afneemt. Iedereen die producten koopt, betaalt een stukje van het parkeren. Onafhankelijk of hij of zij het parkeren gebruikt of niet. Hierbij is er sprake van 'cross-subsidie': klanten die op de fiets, lopend of met het OV naar de winkel gaan, subsidiëren autoklanten.\"
'Gratis parkeren' wordt via belasting betaald door iedereen Op dezelfde manier betekent gratis parkeren op straat of in een gemeentelijke garage dat de kosten door de hele gemeenschap gedragen worden. Mingardo, tevens coördinator van de Mobility Management Academy van de Erasmus Universiteit Rotterdam: \"Dit houdt bijvoorbeeld ook in dat mensen die weinig te besteden hebben en geen auto bezitten, via de gemeentelijke belastingen 'rijkere' autobezoekers subsidiëren die vaak ook nog eens in een andere gemeente wonen.\"
Andere factoren zijn belangrijker voor keuze waar te winkelen
Gratis parkeren leidt ook niet automatisch tot meer winkelomzet Nu zou dit gratis parkeren nog te verdedigen zijn als het, zoals door de detailhandel vaak wordt beweerd, tot meer aankopen in de winkels zou leiden. Maar dat is niet zo. Mingardo: \"Ten eerste blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat er vrijwel geen verband bestaat tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkeliers. Ten tweede zijn voor het winkelend publiek andere factoren, zoals winkelaanbod, veiligheid, atmosfeer en kwaliteit van de openbare ruimte, belangrijker voor de keuze waar te gaan winkelen dan dat parkeervoorzieningen of tarieven dat zijn. Hier zijn genoeg onderzoeksvoorbeelden van te vinden zowel in Nederland als in de rest van Europa\".
Over de Mobility Management Academy
De Mobility Management Academy (MMA) is een initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam in samenwerking met verschillende publieke en private partijen. De MMA biedt praktische handvatten voor mobiliteitsmanagement gebaseerd op (wetenschappelijk)onderzoek uit verschillende disciplines. Drs. Giuliano Mingardo is initiatiefnemer van de Mobility Management Academy. Hiernaast is hij senior onderzoeker regionale en vervoerseconomie.
Meer informatie over de Mobility Management Academy is te vinden op www.eur.nl/mma.
Lees ook: reactie Vexpan