Gratis parkeren in Vianen ook na fusie
Harry van Tilburg is sinds de zomer van 2018 wethouder van Vianen met naast Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting, Archeologie en Monumentenzorg ook Verkeer, Vervoer en Waterstaat in zijn portefeuille. Daarvoor zat hij acht jaar in de raad. “Ik besloot in 2010 politiek actief te worden, omdat ik niet alleen als burger vanaf de zijlijn kritiek wilde uitoefenen. Mijn motto is namelijk ‘Niet alleen klagen, maar ook dragen’.”
Van Tilburg bevindt zich in een bijzondere positie, want na de verkiezingen van 21 november voor de fusiegemeente wordt er voor Vijfheerenlanden een nieuw college gevormd. Van Tilburg heeft daarbij al aangegeven niet te willen terugkeren als wethouder, maar wil wel als raadslid actief blijven. Hoewel hij dus maar een half jaar wethouder zal zijn, gaf Van Tilburg bij zijn aantreden al aan “niet alleen gekomen te zijn om op de winkel te passen”.
Drie segmenten
Wanneer hij kijkt naar parkeren en parkeernormen onderscheidt Van Tilburg grofweg drie segmenten: een kleine historische binnenstad, een groot bedrijventerrein en gebieden voor woningbouw. Daarnaast is een belangrijk uitgangspunt van het parkeerbeleid dat Vianen geen betaald parkeren kent. “Dat is al twaalf jaar een item in de politiek en gratis parkeren wordt daarom breed gedragen binnen de politiek.” Van Tilburg legt uit waarom: “De concurrent zit met Nieuwegein – een gemeente met 60.000 inwoners, een groot winkelcentrum en betaald parkeren – vlak om de hoek. Als je daarom hier betaald parkeren invoert, rijdt de automobilist door naar een plek waar er een breder aanbod is.”
Daar waar het in Vianen geen issue is, wordt het dat wel in de fusiegemeente Vijfheerenlanden. Nu nog buurgemeente Leerdam kent namelijk wel al jaren betaald parkeren in de binnenstad. Van Tilburg begrijpt dat er straks harmonisatie nodig is maar is duidelijk over de inhoud: “Als het aan mij ligt, wordt betaald parkeren afgeschaft in Leerdam en zoeken we naar andere manieren om de verkeersstromen te reguleren. Dat afschaffen kan overigens ook op termijn, het hoeft geen beeldenstorm te worden. Want ik begrijp ook dat dat begrotingstechnisch en qua draagvlak consequenties zal hebben.”
Klik hier voor het complete artikel als PDF.
Dit artikel verscheen in Parkeer24, nummer 5, november 2018.