Gratis parkeren voor bezoekers in de binnenstad?
Mingardo en Molenaar zijn beiden verbonden aan de Erasmus Universiteit. Molenaar spreekt vanuit zijn ervaring met eMarketing en eCommerce, Mingardo vanuit de onderzoeken die hij heeft gedaan naar parkeren en mobiliteit. Het lijkt of beiden een totaal andere mening zijn toegedaan als het gaat om gratis parkeren voor bezoekers.
Cor Molenaar: “Winkels en winkelgebieden moeten aantrekkelijk zijn voor bezoekers. Tegenwoordig zijn winkelgebieden verblijfslocaties geworden waar bezoekers graag naar toe gaan. Voor de winkels, natuurlijk, maar ook voor horeca, cultuur, vrije tijdsbesteding. Bezoekers moeten gemotiveerd worden. Als er drempels worden opgeworpen zoals moeilijke bereikbaarheid, slechte parkeervoorzieningen of betaald parkeren zullen niet alleen de bezoekers ontmoedigd worden, maar ook op zoek gaan naar alternatieven. Voor winkels is internet een bedreiging, maar ook winkelgebieden met gratis parkeren. Door het wegnemen van een drempel worden bezoekers gestimuleerd. Natuurlijk is er meer nodig dan kosteloos parkeren. Winkels en centra moeten leuk zijn en zintuigen stimuleren, compact zijn en goed bereikbaar zijn. Maar een winkelcentrum met leegstand is niet bepaald sfeer verhogend. Kosteloos parkeren is een mogelijkheid die bijdraagt aan het stimuleren van kopen in de winkel. De gemeenten moeten een duidelijke visie hebben op winkels in de eigen plaats”.
Giuliano Mingardo : “Er zijn meerdere redenen waarom een gemeente geen voorstander is van het gebruik van gratis parkeren in de binnenstad als middel om de middelstand te steunen. Ten eerste is er geen bewijs dat gratis parkeren tot meer klanten en/of omzet voor de winkeliers leidt. Ten tweede, parkeren is een van de belangrijkste instrumenten van een gemeente om (auto)mobiliteit te sturen. Het gratis aanbieden van parkeren betekent dat de stad de controle over het aantal auto’s dat in de binnenstad komt verliest. Bovendien leidt gratis parkeren ook tot meer zoekverkeer (mensen die op zoek zijn naar een parkeerplaats) en kan het effect zijn dat meer forenzen met de auto naar de stad komen en er dus minder parkeerplekken beschikbaar zijn voor de algemene bezoekers. Ten slotte, gratis parkeren kan ongewenste (sociale) effecten hebben. Als de [hoge] kosten van parkeren niet door de automobilist worden betaald, dan worden ze vanuit gemeentelijk budget gedekt. Als de gebruiker (degene die met de auto komt) niet betaald, moet het geld elders vandaan komen; belastinggeld.”
Ondanks de verschillende visies hebben beide heren (en eigenlijk alle stakeholders) toch hetzelfde doel: een bloeiende binnenstad. Belangrijk is dat een bloeiend centrum blijft floreren en dat centra waar leegstand en verloedering dreigen weer aantrekkelijk worden. Tijdens het Seminar Retail en Parkeren op 20 juni wordt er dieper op het vraagstuk ‘wel of niet betaald parkeren?’ ingegaan en biedt het seminar de mogelijkheid een visie te ontwikkelen zodat gefundeerde beslissingen kunnen worden genomen om het centrum die boost te geven die het nodig heeft.
Kijk voor meer informatie op www.retailenparkeren.nl