Grenoble fietsvriendelijker met realisatie fietsstallingen op station
Altinnova SAS is de Franse vertegenwoordiger van het Nederlandse Jan Kuipers Nunspeet (JKN). Natasja Boekel, Export manager bij JKN, vertelt meer over de realisatie van dit project. “Het station van Grenoble moest toegankelijker worden voor groene vervoersmodaliteiten, waaronder de fiets. De gemeente heeft aangegeven zichzelf als fietsvriendelijke gemeente te willen profileren.” Deze status hoopt de gemeente onder meer te bereiken door de bouw van twee fietsstallingen, een aan de westzijde van het station en een aan de oostkant. De stalling zijn onder architectuur gebouwd en moesten echt iets bijzonders worden. Er is gekozen voor 2 rechthoekige stallingen (silo’s) van 7 verdiepingen met liften naar de platformen. De stallingen hebben een heel open structuur en zijn echte eye-catchers.
In deze silo’s staan de fietsenrekken niet alleen op een helling, maar ook onder een hoek van 45 graden. “De rekken in de twee silo’s staan niet allemaal dezelfde kant op. In één silo staan ze linksom gedraaid, in de andere rechtsom. Deze fietsenrekken moesten dus voor beide silo’s helemaal klantspecifiek gemaakt worden.” De twee silo’s vormen samen nu de grootste fietsenstalling met dubbellaagse fietsenrekken in Frankrijk. Daarnaast is er een zogeheten Maison de Vélo gecreëerd. In deze Maison de Vélo is plaats voor deelfietsen, fietsreparatie en fietskluizen. “Met deze toepassingen hebben ze een paar mooie resultaten bereikt. Volgens de gemeente komen ze hiermee in de top 5 van meest fietsvriendelijke Franse steden.”
Uitdagend ontwerp
Het eerste ontwerp was technisch gezien wel haalbaar, maar lastig uit te voeren. “De architect – die niet veel ervaring had met het ontwerp van grotere fietsenstalling en dus fietsstromen- had in eerste instantie een ontwerp gemaakt met smalle gangpaden. Hierdoor moesten de rekken onder een hoek van 45 graden geplaatst worden en dat dan weer op een scherpe helling van ruim 5 graden,” legt Boekel uit. “Technisch gezien is dit wel haalbaar, maar echt praktisch is het niet. Daarnaast is het ook niet erg gebruiksvriendelijk.” Zo moeten de fietsers een rare draai maken om de fiets in het rek te plaatsen en zouden de paden, zelfs met rekken onder een hoek van 45 graden, erg smal zijn. Hierdoor kan men elkaar niet passeren en ontstaan er opstoppingen wanneer iemand zijn fiets in het rek zet of eruit haalt. Bovendien nodigt de hellingshoek uit om naar beneden te racen, wat de veiligheid niet ten goede komt.
Toen het definitieve ontwerp van de stalling klaar was, bleken de gangpaden inmiddels breder te zijn, maar de rekken moesten nog steeds onder een hoek van 45 graden gebouwd worden. Ook de hellingshoek was nog gelijk aan die van het eerste ontwerp. Bovendien bleek dat er zwaardere draagbalken in de plafonds kwamen, waardoor de vrije hoogte minimaal werd en moesten de rekken op een roostervloer bevestigd worden in plaats van op beton. “De combinatie van de beperkte hoogte en de hellingshoek bleek de grootste uitdaging te zijn, omdat er niet te veel hoogteverschil tussen de lage en de hoge kant van het rek mocht zitten; anders passen de fietsen in de hoge bovenplaatsen niet meer.” De rekken zijn uiteindelijk klantspecifiek ontworpen en geplaatst in veel kortere modules dan er normaal gebruikt zouden worden. “Een andere verrassing was dat de rekken in beide silo’s gespiegeld moesten worden opgesteld,” vertelt Boekel. Dit was echter geen technisch probleem, maar betekende dat het rek twee keer ge-engineerd moest worden. “Om zeker te weten dat alles op de locatie zou passen, hebben we in Nunspeet een proefrek gemaakt. De onderdelen zijn vervolgens per silo en per verdieping gesorteerd aangeleverd.”
Blijven communiceren
De realisatie van de fietsenstallingen op station Grenoble was een leerzaam project: “Het is belangrijk om met de klant te blijven communiceren. Je moet niet alleen aangeven dat iets niet kan, maar ook waarom het niet kan.” De taalbarrière kan daarbij een struikelblok worden. Boekel draagt het voorbeeld met de zwaardere draagbalken aan. “Doordat je niet native-speaking bent loop je kans dat dit soort details over het hoofd te zien.” “ Voordat we over zijn gegaan tot produceren zijn we nog een keer naar de klant gegaan om alle details nogmaals door te spreken om ze er zeker van te zijn dat alles duidelijk was,” aldus Boekel.
Inmiddels zijn de fietsenrekken geplaatst en in gebruik genomen. De officiële opening van het project is 23 december 2017.