Herinrichting OR voor HOV-bustracé Breda
dinsdag 21 augustus 2012
2 min
Het college van Breda heeft het Definitief Ontwerp vastgesteld voor de inrichting van de openbare ruimte voor de nieuwe busroute tussen de binnenstad en het nieuwe Station Breda. Voor een ongehinderde doorstroming van met name het HOV-busvervoer worden onder meer aparte busstroken aangelegd.
Ho
ogwaardig Openbaar Vervoer
Het nieuwe busstation, zowel voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) als voor de stad- en streekbussen, komt aan de noordkant in het nieuwe Station Breda dat wordt gebouwd op de locatie van het huidige station.
Maatregelen voor doorstroming
Wethouder Wilbert Willems van Verkeer en Vervoer: \"We hechten veel waarde aan een goede verkeersafwikkeling van alle bussen door de binnenstad. Daarom is in het al eerder vastgestelde tracé een ongehinderde doorstroming voor de bussen en vooral voor de HOV-bussen als uitgangspunt genomen. Dat betekent dat er maatregelen worden genomen zoals aparte busstroken en voorrang voor bussen bij stoplichten. En dat op zijn beurt - maakt een herindeling en herinrichting van de openbare ruimte op het bustraject noodzakelijk.\"
Het nieuwe tracé
In september 2009 stelde de Bredase gemeenteraad een tracé vast voor de bussen tussen de binnenstad en dit nieuwe busstation. Vanaf eind 2013 zullen de bussen vanuit de JF. Kennedylaan over de Delpratsingel en de Terheijdenstraat naar de oprit van het nieuwe busstation aan de noordkant van het station rijden. Op deze route zal dus de openbare ruimte worden aangepast aan het bustraject.
Definitief ontwerp OR
Eind 2011 zijn aanwonenden en andere belanghebbenden geconsulteerd op basis van het Voorlopig Ontwerp voor de openbare ruimte op het bustraject. Rekening houdend met de reacties uit deze consultatie is in de eerste helft van dit jaar het definitief ontwerp opgemaakt.
Download: Definitief ontwerp openbaar (pdf)
Bron: viabreda.nl
Terug naar overzicht nieuws >>>