Het nieuwe Parkeren
dinsdag 7 februari 2012
2 min
Nu 'slim werken, slim reizen' gestimuleerd wordt en de binnensteden met ander parkeerbeleid weer bereikbaar gemaakt (moeten) worden, is opnieuw of anders kijken naar parkeren ook nodig. Daardoor kunnen de vaak verloederde carpoolplekken zich verheugen op een toenemend gebruik en zijn nieuwe P+R-terreinen gepland.
Niet meteen succesvol
Dat wil echter niet zeggen dat 'het nieuwe parkeren' meteen een succes is. Zo zijn locaties niet of slecht ontsloten door OV of zijn ze überhaupt verkeerd gelegen. Ook zijn ze vaak sociaal onveilig en kost het de gemeenten handenvol geld.
Opwaardering P+R
ANWB kwam vorig jaar niet voor niets met een P+R-visie. Daarnaast is de stichting P+Rmissie opgericht, met als doel overheden te adviseren over een opwaardering van die locaties. De bedoeling is dat het mes aan twee kanten snijdt. De P+R-terreinen komen op de juiste locaties en bestaande locaties worden beter benut, wat de binnensteden ontlast. Anderzijds komen er betere voorzieningen waardoor het gebruik toeneemt en exploitatie rendabel wordt.
Het bewijs dat het anders kan vormt het bestaande P+R Wormerland. En de carpoolplaats Kaijersdijk bij Apeldoorn wordt in april geopend met een mobiel servicepunt; de primeur voor de Mobibus.
Ferry Smits, Stichting P+Rmissie
Lees hier het complete artikel >>
Terug naar overzicht nieuws >>>