Het parkeerconcept van de stad van de toekomst

maandag 28 juli 2014
timer 3 min
Het parkeerconcept van de stad van de toekomst is een volledig aangesloten, zeer divers systeem (straat, garages, P+R's) dat bezoekers optimaal in staat stelt vroegtijdig een parkeerplaats te vinden, die past bij de persoonlijke voorkeuren. Casper Stelling, adviseur Ruimte en Mobiliteit bij MuConsult, maakt zich sterk voor een integrale en klantgerichte visie op parkeren in steden.

Integrale visie op parkeervraagstuk ontbreekt


Een voorproefje: “Het thema parkeren krijgt de laatste tijd steeds meer aandacht. Stijgende parkeertarieven, toenemende parkeerdruk in centrum- en woongebieden en toenemende aandacht voor het beter benutten van de mobiliteitsruimte dragen hieraan bij. Wat ontbreekt is een integrale, toekomstvaste visie op het parkeervraagstuk om iedere bezoeker maximaal te kunnen faciliteren en sturen”, betoogt Stelling. “Discussies richten zich snel op bijvoorbeeld (centrum) garages en terreinen, straatparkeren of P+R voorzieningen. Volgens mij ten onrechte. De stad van de toekomst heeft een integraal parkeerconcept, waarin de verschillende typen parkeervoorzieningen optimaal worden ingezet.” Vanuit zijn brede praktijkervaring, zijn inhoudelijke kennis omtrent het MIRT, het oplossen van parkeervraagstukken op lokaal niveau maar zeker ook door zijn rol in het expertteam van het ministerie IenM om de volgende fase van het Beter Benutten programma te concretiseren, constateert hij dat het bij uitstek niet sec om een parkeervraagstuk gaat, maar juist om een smart city vraagstuk.

 

Tijd voor een doorbraak


Gemeenten zijn verantwoordelijk voor hun parkeerbeleid en richten dit naar eigen inzicht in, met een locatie gebonden visie op parkeren en vaak verschillend beleid voor straatparkeren, parkeergarages en P+R. Stelling licht toe: “De gemeente is verantwoordelijk voor het straatparkeren en overlast in de woonwijken, centraal gelegen openbare parkeergarages zijn eigendom van en/of worden geëxploiteerd door private partijen of de gemeente, en P+R-terreinen of garages hebben vaak NS Poort als grondeigenaar. En dan is er nog een groot deel van het parkeerareaal dat niet openbaar is en een groot deel van de dag wordt onderbenut. Dit bemoeilijkt de integraliteit van het parkeerproduct voor de klanten. Om dit open te breken en om te vormen tot een integrale visie zou in de eerste plaats de rol van de verschillende parkeervoorzieningen geïdentificeerd moeten worden. Vervolgens moet er centrale regie op het complete parkeerareaal worden gevoerd en/of de parkeerdata nog verder worden opengesteld, zodat de markt ermee aan de slag kan.”

 

Maatwerk voor iedereen

Overheden moeten met name grip krijgen op het parkeergedrag en bezoekers zo snel en efficiënt mogelijk naar de juiste plaats sturen om zoekverkeer, congestie en CO2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Aan private partijen vooral de oproep de parkeerdata open te stellen. En ga samenwerken. “Voor beide geldt: werk aan het leveren van maatwerk voor elke klant en klantvriendelijkheid”, zegt Stelling. “Er wordt nog teveel vanuit de technologie gehandeld en geredeneerd.”

 

Maar vanuit technologisch oogpunt is ook de koppeling tussen coöperatieve systemen een belangrijk aandachtspunt. Immers: er wordt hard gewerkt aan de koppeling tussen in-car- en wegkantsystemen, maar de parkeersystemen moeten hier ook een rol in spelen. “Er zijn inmiddels verschillende apps ontwikkeld met globale informatie, maar die zijn nog niet geïntegreerd”, neemt Stelling waar. “Daar komt bij dat de voorspellende waarde van belang is. Dit luistert heel nauw: als de informatie onjuist is, dan haken mensen af. Ook hierin is nog een belangrijke slag te maken.”

Een integrale, toekomstvaste parkeervisie kan iedere bezoeker maximaal faciliteren en sturen