Hoger tarief parkeervergunning tweede auto: afname autobezit
Hoewel officieel nog onderzocht moet worden of er een daadwerkelijk statistisch verband is tussen de differentiatie van het vergunningentarief en de afname van het tweede autobezit, ligt het sterk voor de hand dat er een verband is. “Maar”, zo zegt een woordvoerster van de gemeente, “dit moet nog feitelijk worden aangetoond. Ons beeld is inderdaad dat het hogere tarief voor een parkeervergunning voor de tweede of volgende auto het effect heeft dat wij ervan verwachten: mensen denken na of een tweede auto echt nodig is.”
In de komende maanden wordt onderzocht of het veronderstelde verband ook daadwerkelijk aanwezig is.
Geen invloed op ‘eerste autobezit’
De cijfers toonden tevens aan dat betaald parkeren in Den Haag geen effect heeft op het ‘eerste autobezit’. Het bezit van eerste auto’s is in de betaald-parkerengebieden toegenomen met ongeveer 1600 auto’s. Het lage tarief van 3 euro per maand leidt niet tot een heroverweging van het bezit bij huishoudens met één auto, en houdt bewoners blijkbaar niet tegen om een auto aan te schaffen.
Achtergrond informatie
Den Haag kent sinds 2010 gedifferentieerde tarieven voor bewonersvergunningen voor betaald-parkerengebieden. Om bezitters van meerdere auto’s te prikkelen na te denken over alternatieven voor het parkeren van hun auto’s op straat, hanteert zij per 2010 een gesplitst tarief voor de bewonersparkeervergunningen.
Voor elk eerste voertuig geldt een laag tarief van 3 euro per maand (in 2012). De prijs voor de tweede en volgende auto is 35 euro per maand (in 2012). Deze tariefdifferentiatie geldt voor alle betaald-parkeren-gebieden van Den Haag.