Hoogwaardige Parkeerplaatsen

maandag 21 november 2016
timer 3 min
In de november editie van PARKEER 24 vertellen Cor Molenaar en John Bongarts in het artikel 'Invloed van parkeerbeleid op retail' over hoogwaardige parkeerplaatsen.

Volgens het woordenboek van Van Dale betekent hoogwaardig ‘uitstekende kwaliteit’. Deze kwaliteitswaarde wordt bepaald door de consument, waarbij bepaalde kernwaarden het uitgangspunt vormen. De kwalificatie 'hoogwaardige parkeerplaats' wordt dus niet bepaald door technici of politici.

 

Op basis van diverse onderzoeken zijn de belangrijkste criteria uitgewerkt die een rol spelen bij het bepalen van een 'hoogwaardige parkeerplaats'. Onderwerpen die bij hoogwaardige parkeerplaatsen een belangrijk rol spelen zijn: Bereikbaarheid, Tarief, Loopafstand, Beschikbaarheid van een parkeerplaats, Veiligheid en Comfort.

 

Bereikbaarheid:

• Circa 60 procent van de centrumbezoekers parkeert hun voertuig op de eerste parkeerlocatie die de bezoeker vindt in de buurt van hun bestemming.

 

• Vervolgens wil een consument een parkeerplaats die goed bereikbaar is en de zekerheid dat er een parkeerplaats beschikbaar is, geen lange zoektochten door de binnenstad.

 

• Een belangrijke weerstandsfactor is filevorming. Bij frequente files zullen de bezoekers hun bezoekdoel wijzigen. Bij een langere reisduur is de acceptatie van files groter, echter hierbij geldt ook dat de bezoeker dit niet telkens weer moet ervaren, ook dan zal de automobilist een andere route kiezen.

Tarief

Circa 60 procent geeft aan niet te weten wat het parkeertarief is op de locatie waar men staat. Slechts een klein deel (1,5 procent) van de automobilisten maakt zijn keuze op basis van parkeertarief. Dit percentage geldt met name voor de kortparkeerders. Bij de langparkeerders ligt dit percentage hoger en heeft het tarief wel invloed op de keuze van de parkeerplaats.

 

Loopafstand

De gemiddelde loopafstand naar de bezoekdoelen bedraagt vier minuten (omgerekend 288 meter). Dit zijn resultaten uit onderzoeken in de steden Den Haag, Maastricht, Rijswijk en Rotterdam. Bijna 70 procent van de parkeerders geeft aan dat de loopafstand naar het bezoekdoel invloed heeft op de keuze voor een bepaalde parkeerlocatie en de winkels die worden bezocht.

 

De acceptatie loopafstand naar food-winkels is minder dan 288 meter. Exacte gegevens hierover zijn niet onderzocht maar kunnen worden gerelateerd aan de plaatsen waar grote food-winkels hun winkels vestigen. Het feit dat de afgelopen twintig jaar veel food-winkels zijn verdwenen uit de binnenstad is eveneens een aanwijzing voor dit fenomeen.

 

Beschikbaarheid van een parkeerplaats

Circa 60 procent van de parkeerders parkeert het liefst in een parkeergarage. Dit percentage wordt nog hoger indien er geen gratis parkeerplaatsen voorhanden zijn. Wanneer er geen vrije parkeerplaatsen voorhanden zijn dan is dat percentage zelfs 72 procent. De oorzaak ligt in het feit dat de automobilist niet (lang) hoeft te zoeken naar een parkeerplaats. Circa 20 procent van de automobilisten geeft aan uit gewoonte altijd op dezelfde plaats te parkeren.

 

Veiligheid

De consument hecht veel waarde aan veiligheid: ruim 80 procent van de parkeerders vindt veiligheid een belangrijk aspect bij het bepalen van een parkeerplaats. Hierbij spelen factoren als goede verlichting, hygiëne en service een belangrijke rol.

 

Comfort

De consument vindt het belangrijk dat de parkeerlocatie goed toegankelijk is (brede in- en uitritten), hij wil geen inrij-units in hellingbanen of in een bocht, hij wil comfortabele en makkelijke draaicirkels, een brede parkeerplaats, schuin parkeren en geen al te steile hellingen om van niveau naar niveau te rijden.

60 procent van de msen parkeert het liefst in een parkeergarage