IJsbeer of Alibaba: wat is uw mening?
In 1859 beschreef Charles Darwin in zijn boek On the origin of species by means of natural selection hoe belangrijk het is voor dieren -en voor de mens- om zich aan te passen aan de omgeving ( adaptable to change ). Zijn evolutietheorie is sindsdien breed omarmd. Jack Welch, voormalig topman van General Electric, vertaalde de inzichten van Darwin naar organisaties: “iedere organisatie die niet meeverandert met zijn omgeving is gedoemd uit te sterven”.
Evolutie op basis van genetische mutaties is een prima mechanisme zolang de veranderingen in de omgeving langzaam gaan. Maar ijsberen lijken onvoldoende tijd te hebben om via het nageslacht te anticiperen op het smelten van de ijskap op de Noordpool. Zij zullen iets moeten verzinnen, anders is er voor hen buiten de dierentuinen straks geen bestaansmogelijkheid meer.
Gelukkig kunnen organisaties in theorie wèl snel veranderen. Dat moeten zo ook wel, want de wereld waarin we leven verandert razendsnel. Midden jaren ’90, bijvoorbeeld, was China nog een ontwikkelingsland en startte in de westerse wereld voorzichtig de opmars van het mobieltje. Nu, amper 20 jaar verder, lijkt de wereld in de greep van de app’s en is de Chinese webshop Alibaba na Google het grootste internetbedrijf ter wereld. De gevolgen zijn gigantisch, zoals veel leegstand in centra van middelgrote steden. Alle business plannen zijn intussen vele malen herschreven. En we hoeven ons geen illusies te maken: de veranderingen zullen zich alleen nog maar sneller aandienen.
Hoe gedraagt de parkeerwereld zich? Zijn we als de ijsbeer die zich niet snel genoeg aan de omgeving aanpast en dus terrein verliest? Of gedragen we ons als Alibaba door adequaat te reageren op alle veranderingen die zich voordoen?
Paul van Loon (Empaction) heeft er zijn eigen ideeën over. In het artikel ‘Sesam, open u’ beschrijft hij dat met name de huidige wetgeving een sta in de weg is voor noodzakelijke vernieuwingen. Of beter gezegd: een ijsbeer is die onvoldoende met zijn tijd mee gaat.
Lees hier het artikel.
Op de LinkedIn-groep van PARKEER24staat de volgende stelling: “ Nieuwe ontwikkelingen in de parkeerwereld maken het mogelijk tegen aanzienlijk lagere kosten de parkeerder een betere dienstverlening te bieden. De verouderde wetgeving rondom betaald parkeren is hierin een sta-in-de-weg." Uw mening en reactie wordt bijzonder op prijs gesteld.