In deze proef leveren laadpalen stroom aan het net
In het concept Vehicle to Grid (V2G) wordt een combinatie gemaakt tussen elektrisch vervoer en de behoefte aan opslag van elektriciteit tijdens opwekpieken. Daarbij wordt elektriciteit, die is opgeslagen in batterijen van elektrische auto’s, via de laadpaal beschikbaar gesteld aan het elektriciteitsnet op momenten dat de vraag hoog is, of bij stroomstoringen. Bij een lage vraag naar elektriciteit kunnen de auto’s vervolgens weer, zoals gebruikelijk, worden opgeladen.
Hoe het werkt
De terugleverpalen staan vooral op straat, waar ze toegankelijk zijn voor alle geschikte auto’s en rechtstreeks terugleveren aan het openbare elektriciteitsnet. Er staan ook twee laadinstallaties op kantoorlocaties, waar de auto levert aan het interne net van het bedrijf: Vehicle to Office.
Deelnemers geven aan de ‘slimme’ laadpalen door wanneer ze van plan zijn de auto te gebruiken en daarmee wanneer de batterij dus opgeladen moet zijn. Intussen bepaalt het systeem op basis van metingen in het net en voorspellingen van het verbruik en aanbod van elektriciteit wanneer er elektriciteit vanuit de batterij aan het net kan worden geleverd.
City-zen
Het Vehicle to Grid-project dat nu is gestart in Amsterdam is onderdeel van het Europese programma City-zen. In dit programma wordt in twee steden, Amsterdam en Grenoble, onderzocht hoe meer duurzame energie in een dichtbevolkte stad kan worden ingepast. Onderdeel van het City-zen-programma is het testen van de V2G-technologie.
City-zen V2G is een van de projecten waarin innovatieplatform Amsterdam Smart City (ASC) participeert. Annelies van der Stoep van ASC daarover: “V2G is absoluut een van de technologieën die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan duurzame en energie-efficiënte steden. Wij zijn dan ook trots dat we in Amsterdam deze wereldprimeur kunnen presenteren.”