In Frankrijk worden korteafstandsvluchten afgeschaft
Frankrijk gaat binnenkort binnenlandse korteafstandsvluchten verbieden. De Europese commissie stemt ermee in dat steden die ook verbonden zijn door maximaal een 2,5 uur durende treinrit volledig af te schaffen. Deze wijzigingen maken deel uit van de klimaatwet. Al eerder werd bekend dat inwoners van Frankrijk subsidie krijgen als ze hun auto inwisselen voor hun fiets.
Naast het afschaffen van korteafstandsvluchten, maakt Frankrijk ook korte metten met het gebruik van privéjets. Dat aantal vluchten moet flink naar beneden, om transport voor iedereen eerlijker en duurzamer te maken.
Verschillen arm en rijk niet langer getolereerd
Minister van Transport Clément Beaune liet weten dat hij het niet langer kan tolereren dat de superrijke Fransen met hun privéjets nog steeds onnodige vluchten maken, terwijl de "gewone" Fransman zijn/haar best doet om de energiecrisis tegen te gaan.
Het verbieden van korteafstandsvluchten geldt tot nu toe alleen nog tussen Paris Orly en Nantes, Lyon en Bordeaux. Aansluitende vluchten zullen zich ook aan deze regels moeten houden.
Onderzoek naar aanleiding van betwisting
Toen de maatregelen voor het eerst werden aangekondigd, werden ze betwist door de Union of French Airports (UAF) en de Europese tak van de Airports Council International (ACI Europe). Dit zorgde voor een diepgaand onderzoek door de Europese Commissie, het onderzoek wees uit of het plan door kon gaan of niet.
In een artikel in de Europese Air Services Regulation staat dat een lidstaat "indien er ernstige milieuproblemen zijn [...] de uitoefening van verkeersrechten kan beperken of weigeren, in het bijzonder wanneer andere vervoerswijzen een bevredigende dienstverlening bieden".
"Het gaat de goede kant op, maar de eerste maatregel is er een die (niet erg) ambitieus is. We moeten nog verder gaan." aldus, Sarah Fayolle, Greenpeace France transport campaign manager.
Het gaat nog wel even duren
Hoewel de wet vorig jaar in werking is getreden, zal het nog even duren voordat het verbod van kracht wordt.
De maatregelen moeten ter openbare raadpleging worden voorgelegd en worden beoordeeld door de Raad van State, legt Beaune uit.
Hij voegde eraan toe dat dit "zo snel mogelijk" zou gebeuren.