Jaarbeursplein krijgt ondergrondse 'parkeervilla met dakterras'
Tijdens de ontgraving van de bouwput diende het fijnmazige betonnen raster op maaiveldniveau reeds als bouwterrein, onder meer voor de plaatsing van graafmachines. Tijdens de definitieve cascobouw onder de grond kon met het omzetten van prefab verdiepingskolommen naar in het werk gestorte kolommen voor de -1 vloer worden volstaan om de dakconstructie te vervolledigen. ''Uiteraard is dat gedaan voor een goede aansluiting op de bijzondere dakconstructie'', zegt Gallegos Ruiz. ''Het stempelraam diende daartoe maximaal te worden gewapend voor verschillende belastingen, en is een logistieke en constructieve innovatie van formaat – het unique selling point van de bouwcombinatie. De belangrijkste reden om dit stempelraam zo te ontwikkelen, betreft de belendingen. Met het massieve raster is het mogelijk naast het Beatrixgebouw toch een ruime voetgangersroute in te richten. Tijdens de werkzaamheden gaat de volledige mensenstroom van Utrecht Centraal naar de Jaarbeurs tussen de bouwput en het Beatrixgebouw door.''