Je fiets altijd veilig en comfortabel stallen

maandag 4 april 2022

De Fietshangar is ondertussen in Rotterdam een bekende verschijning. Het product is 27 jaar geleden ontstaan uit een buurtinitiatief, samen met ontwerper Jelle Zijlstra. Sindsdien is de markante ovale fietscocon verder ontwikkeld en uitgerold. De Fietshangar is in verschillende gemeenten te vinden, bij bedrijven en bij particulieren, in Nederland en daarbuiten.

“De Fietshangar voorziet in het veilig en droog stallen van fietsen, dichtbij huis”, vertelt Matthijs Rypma, productmanager bij Fietshangar. “De hangar heeft daarbij een voetafdruk van niet meer dan een halve autoparkeerplaats. Dat is nu nog relevanter dan ooit, nu stedenbouwkundigen en planologen het er wel over eens zijn dat het voor de leefbaarheid van de steden van de toekomst van belang is dat de auto plaats maakt voor de fiets. Wij zien een rol voor ons weggelegd in deze transitie door een concreet fietsalternatief te bieden voor een autoparkeerplaats. Wij voorzien daarbij in een veilige stalling voor een veelvoud aan fietsen op die ene autoparkeerplaats.”

“Vrijwel elke fietsbeweging begint bij huis, daar wil je je fiets veilig kunnen stallen. Dat wordt nog relevanter met duurdere fietsen, zoals e-bikes.”

“De kracht van de Fietshangar zit hem in de vorm”, aldus Rypma. “De wijze waarop de fiets omsloten wordt maakt dat de visuele impact in het straatbeeld niet groter is dan die van een auto, maar het maakt de Fietshangar natuurlijk ook erg herkenbaar. Zonder aan de vorm te tornen zijn er wel doorlopend verbeteringen doorgevoerd voor het gebruiksgemak, de inbraak bestendigheid en onderhoudsgemak . De Fietsersbond daagde ons uit om een SKG-certificering voor ‘’meeneembeperkende producten’’ te krijgen voor ons product, en dat is ons gelukt. Geen enkel vergelijkbaar product heeft deze certificering. Naast de certificering zijn meerdere tevergeefse inbraakpogingen het beste bewijs voor de robuustheid van de Fietshangar. Een robuustheid die ook onderstreept wordt door de vele hangars die al meer dan twintig jaar in gebruik zijn."

“We denken dat gemeentes door burgers een goede faciliteit te bieden burgers kunnen stimuleren meer te fietsen en minder de auto te gebruiken. We behandelen overigens ook wel aanvragen van particulieren. De Fietshangar is erkend Dutch Design, dat spreekt toch aan. Maar onze ‘core business’ richt zich toch op gemeentes, waarvoor het product in essentie voor ontwikkeld is en waar ons product onderdeel kan zijn van een moderne mobiliteitsvisie."

Internationale ambities

“Wij zijn ons internationaal aan het oriënteren”, aldus Rypma. “In een nichemarkt zoals de onze loop je uiteindelijk tegen de grenzen van een bepaalde markt aan. De vraag in het buitenland neemt toe, zeker in Europees verband, waar de rol van fietsen steeds meer erkend wordt. Steden zijn bereid om een vlucht naar voren te nemen. Kijk naar Parijs, daar zijn hele rijstroken opgeheven om ruimte te maken voor de fiets. Daar zien wij kansen. We zijn al vertegenwoordigd in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Britannië en de Verenigde Staten.

Digitale sleutel

“Onze fietstrommels kunnen uitgerust worden met verschillende sleutelsystemen maar in praktijk kiezen klanten toch vaak voor de oude vertrouwde mechanische sleutel. We zijn bezig om daar een digitale variant op te maken met extra functionaliteit. Hiermee kan door middel van een app op je telefoon of door middel van een keyfob de Fietshangar geopend worden. Deze digitale sleutel kan makkelijker beheerd worden waarmee we het product completer maken en wordt het voor gemeenten eenvoudiger om abonnementen te managen en sleutels toe te kennen”.

Duurzaamheid

“Geïnspireerd door de sustainable development goals, vragen we ons bij alles af hoe we binnen onze invloedsfeer hier een positieve bijdrage aan kunnen leveren. In de productie en logistiek proberen we de CO2 voetafdruk zo beperkt mogelijk te houden. Daarom laten we alles in Europa maken. Daarbij werken we samen met sociale partners om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te betrekken bij het maakproces. De meeste impact denken we te maken met een product dat doet wat we beloven nu en over 20 jaar. Dat bij schade gerepareerd kan worden en waarbij nieuwe ontwikkelingen compatibel zijn met de bestaande producten. Daarom is alles aan de fietshangar modulair, dus als er iets stuk is, kan het vervangen worden. Ons product is van materiaalkeuze tot ontwerp in lijn met de circulaire economie."

Voor meer informatie
www.fietshangar.nl 

Dit is een artikel uit MobiliteitsPlatform (Nummer 1, Jaargang 3), Klik hier voor een digitale versie van het magazine.

Heb jij een innovatief idee om het fietsen in Nederland een impuls te geven en kan je hiervoor een financieel steuntje in de rug gebruiken? Schrijf je dan vóór 15 april de Innovatieprijs van de Tour de Force en maak kans op € 10.000,-!

De Fietshangar