Jonge Veranderaars: voor laagdrempelig en aantrekkelijk ov

maandag 16 juli 2018
timer 4 min
De finale van de 'Summer Challenge', een innovatietraject van de Jonge Veranderaars, was op 12 juli in het NS Trefpunt Utrecht. Organisatoren Jelger Dijkstra en Pieter van der Beek schreven er dit verhaal over in het magazine Verkeer in Beeld 03/2018.

Vijftig deelnemers. Tien relevante Design Challenges rond één overkoepelend thema: aantrekkelijk en laagdrempelig ov. Het zijn indrukwekkende cijfers bij het innovatietraject ‘Summer Challenge’ van de Jonge Veranderaars, dat op 31 mei van start ging. 

 

Na vijf avonden innoveren werden de uitkomsten op 12 juli in pitch-vorm gepresenteerd aan een publiek van meer dan 150 bezoekers van binnen en buiten de sector. Dit jaar waren er bijna dertig verschillende organisaties waaronder vervoerders, overheden en adviesbedrijven, die deelnemers afvaardigen. (Team ‘De Wachtverzachter’ won de Challenge, met een platform om reizigers tegemoet te komen tijdens een storing. Lees het hele artikel op OV-Magazine, red.)

Jonge Veranderaars

Jonge Veranderaars verbindt jonge professionals uit de spoor- en ov-sector en inspireert hen om met elkaar het maximale uit zichzelf en uit ons ov-systeem te halen. Wij organiseren inhoudelijke evenementen en informele netwerkborrels. We wisselen kennis en ervaring uit op zowel technisch als maatschappelijke vlak, om een positieve en kritische bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de sector. Om onze impact op de Nederlandse mobiliteitssector te maximaliseren bieden wij:

  • Een netwerk in de Nederlandse mobiliteitssector over alle generaties heen
  • Evenementen om jouw creativiteit en innovatiekracht te stimuleren
  • Een plek om jouw executievermogen te vergroten om doelen en ideeën te realiseren
  • Een spreekbuis om de oudere generatie te laten zien wat jij kunt doen en hoe zij jou kan ondersteunen.

Innoveren

De Summer Challenge is dan ook niet zomaar een ideeënwedstrijd, het is bottom-up innovatie ten voeten uit. In teams van vijf werken young professionals van verschillende bedrijven de beste oplossing voor hun vraagstuk op een creatieve manier uit. Enthousiast, out-of-the-box en samenwerken zijn hierbij sleutelwoorden. Dat een dergelijk traject leidt tot nieuwe inzichten en opvallende invalshoeken, bleek al vorig jaar toen het niveau van de pitches erg hoog lag.

 

Van begin tot eind werd vol overtuiging aan de verschillende vraagstukken gewerkt. Ook dit jaar werden weer vernieuwende oplossingen uitgewerkt. Professionele begeleiding door de innovatie-experts van Noorderwind zorgde ervoor dat de deelnemers gestroomlijnd te werk konden gaan en in optimale volgorde met de juiste onderdelen bezig waren. Tijdens één van de sessies schoven verschillende experts uit de sector bij de groepen aan om feedback te geven op de creatieve ideeën. Het concretiseren, valideren en realiseerbaar maken van de ideeën is dan ook een belangrijk onderdeel van het programma.

Actuele vraagstukken

De vraagstukken waaraan gewerkt werd, zijn aangeleverd door bedrijven uit de sector: hiermee werken de deelnemers aan maatschappelijk relevante opgestelde design challenges. In de huidige samenleving heeft het ov vooral focus op bereikbaarheid, punctualiteit en capaciteit. Tegelijkertijd zijn er nieuwe modaliteiten in opkomst. Hoe kunnen we het ov aantrekkelijker maken, zodat de reisbeleving verbetert? Aan de hand van de ingestuurde vraagstukken zijn onderstaande design challenges opgesteld:

  • Hoe kun je het ov aantrekkelijker maken voor ouderen, zodat ze er meer en vaker gebruik van willen maken?
  • Hoe kun je het klimaat en de beleving ervan in de stationsomgeving verbeteren met groene oplossingen?
  • Hoe kun je met duurzame diensten en producten de reisbeleving vergroten?
  • Hoe kun je de reiziger die beperkt gebruik maakt van digitale middelen een optimale deur-tot-deurreis bieden?
  • Hoe kun je de innovatie mindset binnen de ov-sector activeren, om nieuwe technologieën makkelijker te implementeren?
  • Hoe kun je de samenwerking tussen ov-bedrijven dusdanig vormgeven dat de reiziger niet meer merkt dat ze met verschillende vervoerders reist?
  • Hoe kun je beschikbare data gebruiken om de informatie die de reiziger nodig heeft optimaal aan te bieden?
  • Hoe kun je een volgende stap zetten om autonoom reizen met het ov mogelijk te maken?
  • Hoe kun je binnen de huidige dienstregeling de drukte-perceptie van de reiziger verbeteren?
  • Hoe kun je de prijsperceptie van de reiziger ten opzichte van het ov verbeteren?
  • Hoe kun je de incidentafhandeling duidelijker en prettiger laten verlopen voor de reiziger?

Jelger Dijkstra en Pieter van der Beek

Door Jelger Dijkstra en Pieter van der Beek. Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld 3/2018.