Kans op parkeerbranden toegenomen
Bosscher: “Onze ruwe schatting is dat per jaar circa 100 branden in parkeergarages plaats vinden.” Afgezet tegen de 50.000 branden die CBS telt is dat niet veel. Dodelijke slachtoffers als gevolg van branden in parkeergarages zijn nog niet voorgekomen. “Het gaat vaak alleen om een aantal uitgebrande auto’s, bouwkundige/installatieschade en rookschade aan parkeergarage en omgeving.” Maar de ophef in de media is groot. Het gaat om publieke ruimtes en die moeten veilig zijn, als het dan mis gaat is de nieuwswaarde ‘groot’, aldus Bosscher.
Regelgeving
Om brandveilige garages te bouwen is volgens Bosscher de regelgeving niet afdoende: “Een parkeergarage volgens het Bouwbesluit is niet zonder meer een brandveilige garage. De NEN 2443 zegt niets over brandveiligheid in parkeergarages. Dit is een norm voor het dagelijks gebruik. De gelijkwaardigheidsbenadering conform de ingetrokken concept praktijkrichtlijn van Brandweer Nederland (indertijd LNB richtlijn genoemd) was in de basis goed. Het onderdeel ventilatie daarin was echter niet bedoeld ter ondersteuning van blussing van een brand. Sinds de intrekking van deze richtlijn horen wij de brandweer meer en meer zeggen dat er voorzieningen ter ondersteuning van het blussen van branden in parkeergarages aanwezig moeten zijn.
Een dergelijke voorziening voor ondersteuning is een ventilatiesysteem wat ‘zicht op de brand’ oplevert. Dit systeem kan volgens de Rotterdamse variant (regio Rijnmond) en de NEN 6098 uitgevoerd kan worden.”
Fysieke maatregelen
De regelgeving is niet voldoende. Bosscher pleit voor een integrale benadering: “Een goed afgestemd pakket van maatregelen dat is toegespitst op aard en omvang van de parkeergarage is gewenst. De bredere impact van een brand in een parkeergarage zou hierbij meer als uitgangspunt moeten dienen. Dus niet alleen ondersteuning voor blussing door de brandweer. Wat vandaag de dag ontbreekt is het bredere perspectief van gevolgschade voor de directe omgeving als gevolg van een brand in een parkeergarage. Dergelijke schadeposten kunnen behoorlijk oplopen als de vooraf genomen brandveiligheidsvoorzieningen (te) beperkt waren. Dit gaat vooral om aspecten direct na een brand zoals het weer snel gebruiksklaar kunnen maken van de parkeergarage (schadebeperking), derving van parkeergelden, (rook)schade aan omringende gebouwen, bereikbaarheid van een winkelcentrum als gevolg van een niet bruikbare parkeergarage, (rook)schade aan omringende woningen etc. Er wordt te weinig integraal gekeken welke brandveiligheidsmaatregelen nodig zijn. De wet en/of de vergunning is nu een prima vertrekpunt maar is zeker niet per definitie het eindpunt. De verantwoordelijkheid van eigenaren en exploitanten gaat verder.”