Kassa: parkeren te duur
donderdag 14 oktober 2010
4 min
Kassa: Parkeren veel te duur
Nadat Kassa in september veel aandacht besteedde aan de telefoontarieven kwamen veel klachten binnen over parkeergarages. Men stoorde zich vooral aan het per uur afrekenen. Niet alleen de commerciële aanbieder, maar ook gemeentes maken zich hieraan schuldig. Kassa zet de zaken op een rijtje.
Niet alleen de klanten van de parkeergarages ergeren zich aan de hoge parkeertarieven. Ook de Detailhandel heeft kritiek op de tarieven. Secretaris Jelger Zee doet jaarlijks een groot parkeeronderzoek. Uit dit onderzoek bleek onder andere dat parkeren ,,op slinkse wijze'' steeds duurder wordt. De consument betaalt vaak nog steeds hetzelfde bedrag, maar dan per 50 of 57 minuten in plaats van per uur. Daarnaast valt het Zee op dat de stijging van de parkeertarieven ver de inflatie overstijgt.
Vexpan onderzoek
Uit onderzoek van de Vexpan, de overkoepelende organisatie van de parkeergaragehouders blijkt dat 83% van de automobilisten liever 6 cent per minuut betaalt, dan 3 euro per uur. Mensen hebben er dus een prijsstijging van bijna 20% voorover als ze maar in minuten kunnen betalen. U kunt hier het hele onderzoek lezen.
Voorlopig willen de commerciële aanbieders als Q-Park en P1 nog niet overgaan tot invoering van minutenafrekening. Kassa stelde vervolgens Q-park de volgende vraag: Vindt u het ook niet oneerlijk dat wanneer men 61 minuten parkeert voor 120 minuten moet betalen?
Reactie Q-park:
Nee, de tariefstappen worden duidelijk bij de inritten van onze parkeergarages en bij de betaalautomaten in onze faciliteiten gecommuniceerd. De tarieven worden al sinds jaar en dag op deze manier berekend (een usance in de branche) en open gecommuniceerd zodat hier geen sprake kan zijn van oneerlijkheid. Hierbij heeft de klant altijd de keuze akkoord te gaan met onze voorwaarden of niet.
Ook vroeg Kassa aan Q-Park; waarom wordt er in sommige garages van u ook afgerekend in 57, 56, 54 of 50 minuten?
Reactie Q-park:
Deze tarieven zijn doorgaans afkomstig vanuit een eerder uurtarief. Aan de ene kant geven wij hiermee invulling aan de wens om af te rekenen in kleinere tariefstappen, aan de andere kant kunnen wij op deze wijze betaalgemak voor de klant blijven realiseren. Stel een uurtarief is 2 euro, en dit tarief willen wij verhogen met 3,3%, dus naar 2,07 euro, dan is dit bedrag niet contant af te rekenen. Door de tariefstap terug te brengen naar 58 minuten realiseren wij enerzijds een kleinere tariefstap (wens vanuit de klant) en een bedrag dat eenvoudig (met 1 munt) te betalen blijft. Dit bevordert de doorstroming aan de betaalautomaat.Als u wilt weten wat u moet betalen, aan het begin van een parkeergarage staat de tarievenlijst, maar of je dan nog kan omdraaien is de vraag die Kassa onderzocht. De tarieven staan over het algemeen pas bij de slagboom vermeld. En het blijkt toch heel erg moeilijk om dan pas om te draaien.
Als u dan toch hebt besloten om maar per uur te betalen ontdekt Kassa de volgende rariteit. Stel u betaalt na 61 minuten voor twee volle uren en u denkt: ik heb betaald voor dat tweede uur, dan mag ik er natuurlijk ook gebruik van maken. Dus u doet nog een boodschap en komt ruim voor het aflopen van dit tweede uur terug om uw auto op te halen. En wat blijkt U moet weer betalen, want u moet eigenlijk nadat u betaalt heeft binnen een kwartier de parkeergarage verlaten.
Per minuut betalen
Tot slot, steeds meer gemeentes besluiten tot het afrekenen per minuut. Nijmegen is er al mee begonnen, Arnhem gaat over op 1 januari 2011 en Rotterdam wil ook veranderen. Alleen Amsterdam en Den Haag weigeren nog, terwijl zij tot de duurste parkeersteden ter wereld behoren.
Bron: http://kassa.vara.nl/tv