Kia-topman gelooft meer in waterstof dan in elektrisch
In het gesprek legt hij uit waarom hij, ondanks de snelle groei van laad- en accucapaciteit, meer gelooft in waterstof dan in elektrisch. Zowel bij commercieel vervoer als bij particulier vervoer: “Voor veel commercieel vervoer ligt het sowieso voor de hand. Een hele vloot kun je niet opladen, dat kost veel te veel ruimte. Als jij met een vloot van 50 bedrijfswagen echter één waterstoftankstation hebt, kan dat wel. Dat is veel handiger. Ook voor particulier gebruik ligt op lange termijn waterstof veel meer voor de hand. Leuk, al die snelladers en accu’s met veel capaciteit, maar het stroomnetwerk moet het allemaal aankunnen. Dat is helemaal niet zo gemakkelijk als sommige mensen denken. Voor waterstof is het allemaal veel simpeler, je bent niet afhankelijk van overheden voor een goed stroomnetwerk, je kunt het veel meer in eigen hand houden. Ik ben eigenlijk verbaasd dat waterstofauto’s niet al meer voet aan de grond hebben gekregen, want dan was de prijs al vanzelf verder gedaald.”