KPN werpt zich als 'verbinder' van parkeerdata
Als het aan Borst ligt, kan KPN binnen een paar jaar een cruciale rol spelen in de parkeerwereld. "Consumenten kennen ons vooral als telecombedrijf en tv-aanbieder. Bedrijven zien ons ook als IT-speler. Maar we timmeren ook aardig aan de weg met datagedreven diensten", legt Borst uit. “We vragen ons actief af: welke rol kan KPN spelen in digitale innovaties in de openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan smart cities.” Een bekend voorbeeld waarin KPN die rol al op zich heeft genomen zijn de diensten die het bedrijf levert bij Talking Traffic in het kader van Beter Benutten. Daar verzorgt KPN een goede informatie-uitwisseling tussen onder meer VRI's van verschillende partijen met elk hun eigen communicatieprotocollen en de in voertuigen gebruikte navigatiesystemen. Borst: "We zijn dus vooral verbinder."
Borst ziet een toekomst waarin parkeren daar ook deel van gaat uitmaken. "Het is mooi dat je een vlotte doorstroming krijgt door het slim afstemmen van verkeer en VRI's, maar nu is het nog zo dat je op je plek van bestemming moet zoeken naar een parkeerplek. Er is geen verbinding met de beschikbaarheid van alle parkeerplekken in de buurt. Hoogstens voor een enkele grote partij, maar niet een compleet beeld. Waarom nemen we dat niet mee?"
Wat Borst betreft houdt dat niet op bij het aanbod van parkeergarages. Het liefst neemt hij straatparkeren ook mee, al erkent hij dat er nog wel wat praktische hobbels te nemen zijn. Straatparkeren zou kleinschalig kunnen beginnen met een beperkte doelgroep, zoals mindervaliden of laders en lossers, in combinatie met handhaving. “Dan maak je al een enorme stap”, aldus Borst.
Gezamenlijke pool
Inmiddels draait het bedrijf eerste pilots in Leusden en in Rotterdam. Die laatste is een thuiswedstrijd, want het hoofdkantoor van KPN verhuisde van Den Haag naar Rotterdam. Het was onderdeel van een grotere strategie om anders om te gaan met het bestaande vastgoed. In plaats van een groot kantoor in Den Haag sterk te positioneren als hoofdkantoor hebben de kantoren nu een gelijkwaardiger verdeling waar teams elkaar kunnen opzoeken om samen te werken wanneer dat uitkomt. Of waar individuele werknemers op een flexibele manier gebruik kunnen maken van een werkplek. Op de Wilhelminapier kreeg het pand een grondige opfrisbeurt. Consumenten kunnen op de onderste verdieping zien wat KPN allemaal te bieden heeft.
De parkeergarage van het kantoor in Rotterdam, zo’n 250 plekken groot, is niet openbaar toegankelijk. Borst: “Dat zorgt voor inefficiënt gebruik. Met name op dinsdag is het bij ons druk, de vrijdag is weer wat rustiger.” Door een gezamenlijke pool met vastgoedeigenaren op de Wilhelminapier op te zetten, willen ze het aanbod beter laten matchen met de vraag. “Zo kun je de bestaande plekken optimaal benutten en hoef je niet op dure grond bij te bouwen”, houdt Borst voor. “Kijk bijvoorbeeld ook naar het Nieuwe Luxortheater. Dat heeft juist ’s avonds parkeerplekken nodig, terwijl onze garage dan grotendeels leeg staat.”
Landelijke marktplaats
Wat Borst betreft gaat KPN die rol ook landelijk vervullen. Dat kan al snel zijn. “We hebben interesse om een landelijke marktplaats voor parkeerplaatsen op te zetten. Als we genoeg partijen meekrijgen natuurlijk. Hoe groter de dekking, hoe beter het systeem werkt. We hebben niet de ambitie om een app te lanceren als Parkbee bijvoorbeeld doet, maar we willen juist de partij zijn die data voor dergelijke initiatieven bij elkaar brengt.” Verder gedacht ziet hij uiteindelijk een systeem voor zich waarbij je in de auto al je parkeerwensen doorgeeft: gratis of betaald, of zo dicht mogelijk in de buurt van de bestemming. “Maar denk ook aan MaaS-achtige oplossingen als combinaties met ov of deelfietsen. Als je dat allemaal al in je navigatie-oplossing kunt doorgeven, vermijd je zoekverkeer.”
Rutger Borst, KPN
De netwerkfunctie die Borst met KPN voor ogen heeft is cruciaal. “Het is een utopie dat er één parkeerpartij in Nederland zal zijn, dus blijven er altijd verschillende systemen en protocollen die betrouwbaar met elkaar moeten kunnen communiceren.” In de pilots in Leusden en Rotterdam is het al mogelijk om realtime beschikbare parkeerplekken langs de straat te vinden. Op basis van historische data zou een behoorlijk accurate voorspelling van de bezettingsgraad van parkeerplekken mogelijk zijn die vervolgens realtime is op te vragen.
Zo’n systeem kan ook ruimtelijke consequenties hebben, zegt Borst. "Stel dat je aan de hand van data-analyse een parkeerplaats in relatie tot de omgeving kan zien. Dan kan de lokale middenstand, die nu vaak nog gebrand is op zoveel mogelijk parkeerplekken zo dicht mogelijk in de buurt, echt inzicht krijgen in wat werkt en wat niet. Als een parkeerplaats altijd vol is, kun je bezoekers actief op alternatieven gaan wijzen. Blijven bepaalde plekken altijd leeg, dan kun je erover nadenken om ze te vervangen door bijvoorbeeld een groenvoorziening.”
Blockchain
Volgens Borst zijn er nog wel stappen te maken om het systeem met name aan de achterkant betrouwbaar te maken, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Ook denkt Borst dat KPN een cruciale rol moet spelen in de privacy rond dataverzameling en het gebruik van blockchain bij kleine transacties, waardoor (duur) menselijk handelen gereduceerd kan worden. “Het wordt hoog tijd dat het aanbod van parkeerplaatsen echt transparant wordt. Zo worden de parkeerplaatsen die er nu zijn beter benut en dat lijkt me in ieders belang. We gaan graag de uitdaging aan met de gevestigde partijen We spreken veel met start-ups. Die kijken heel anders naar zaken zoals parkeren. Die ontwikkelen nieuwe modellen. Je voelt hier en daar nog weerstand, maar het is belangrijk in te zien dat de wereld verandert en snel ook.”