'Lagere parkeernormen? Ontwikkel een plan B'

maandag 10 december 2018
timer 2 min
Bij nieuwbouwprojecten ligt de parkeernorm vaak lager. Maar wat nou als de volgende generatie wel een eigen auto wil blijven bezitten? Dan moeten we een plan B hebben en flexibiliteit in parkeerbeleid inbouwen. Dat vertelde Giuliano Mingardo, onderzoeker aan Erasmus Universiteit Rotterdam, in het Kenniscafé van Acquire Publishing tijdens de Vakbeurs Mobiliteit. Bekijk ook zijn mini-masterclass.

Deelfietsen, deelauto’s, Mobility as a Service. De aandacht voor duurzaamheid groeit, steeds meer binnensteden worden autovrij en straatparkeren wordt aan banden gelegd. Gebieds- en projectontwikkelaars omarmen deze trend. Immers, als zij deze alternatieven voor de auto bij nieuwbouwprojecten aanbieden kan de parkeernorm omlaag en kunnen er meer woningen gebouwd worden.

Wat als…

Maar wat nou als deze beloften rondom duurzame mobiliteitsoplossingen niet uitkomen, vraagt Mingardo zich af? Hij noemt Amsterdam als voorbeeld. Het gemiddelde autobezit bij een eenpersoonshuishouden is daar momenteel 30 procent en dat vormt het uitgangspunt voor de minimumparkeernorm bij vrije sectorwoningen. In Amsterdam-Zuid heeft echter 48 procent van de eenpersoonshuishouden een auto in bezit.


Voor jongvolwassenen blijft autobezit aantrekkelijk, vervolgt Mingardo, en hij noemt het rapport ‘Niet autoloos, maar auto later’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) als voorbeeld. Meer dan 70 procent van de jongeren onder de 30 jaar geeft aan te overwegen een auto aan te schaffen. Uit recente berichtgeving blijkt enerzijds dat de autoverkoop in Nederland blijft groeien en anderzijds dat het aantal alleenstaanden ook.

Wees flexibel

Welke kant het opgaat in de toekomst? “Daarop heb ik het antwoord helaas niet”, vertelt de onderzoeker aan de aanwezigen. “Het enige dat ik kan zeggen is: ontwikkel een plan B. Zorg ervoor dat je flexibiliteit inbouwt in je parkeerbeleid.” Als mogelijke ‘oplossing’ oppert hij dat project- en gebiedsontwikkelaars in plaats van een ‘parkeernorm per gebouw’ een ‘parkeernorm per gebied’ kunnen hanteren.