Lang en kort fietsparkeren Utrecht
maandag 19 april 2010
3 min
Ben Velzeboer is door de gemeente Utrecht gekozen als winnaar van de prijsvraag Waar laat ik mijn fiets? Zijn oplossingen maakt onderscheid tussen lang en kort fietsparkeren en moet een bijdrage leveren aan het grote fietsenparkeerprobleem in de Utrechtse binnenstad.
Betalen voor lang parkeren
Voor automobilisten is het de normaalste zaak van de wereld om betaald te parkeren of een parkeerschijf te gebruiken voor korte periodes. Fietsen blijven echter vaak weken in een klem staan, en nemen daarmee kostbare ruimte in beslag. Velzeboer stelt voor om een fietsklem te ontwerpen waaruit een fiets niet zonder betaling kan worden verwijderd als de toegestane stallingsduur wordt overschreden. Volgens Velzeboer moet door het duidelijk communiceren van de nieuwe regels en door toezicht op de naleving ervan, de mentaliteit van de fietser veranderen.
Uitvoering proef
Utrecht investeert fors in uitbreiding van fietsvoorzieningen in de stad. Op dit moment zijn er ruim 14.500 stallingsplaatsen rond Utrecht CS. Dat worden er binnen enkele jaren 22.000. In de binnenstad zijn er zo'n 5.600 reguliere fietsparkeerplekken en bedraagt het tekort afhankelijk van dag en tijdstip tussen 2800 en 5300 stallingsplaatsen. Verkeerswethouder De Bondt wil op korte termijn een proef starten met kort en lang fietsparkeren in het drukke winkelgebied van de Domstad. De wethouder meldt dat Het niet de bedoeling is betaald kortparkeren in te voeren.
Bijdrage Fietsersbond
De tweede prijs is voor de inzending van Peter van Meir uit Den Haag voor gebruiksvriendelijke rekken, die tegelijk een aanwinst zijn voor de omgeving. Hij stelt voor fietsrekken te integreren in zitbanken en groenelementen. De gemeente Utrecht nodigt deze prijswinnaar uit om te bekijken hoe dit idee verder kan worden uitgewerkt. Met de derde prijs bekroont de jury de inzending van de Fietsersbond Utrecht. Kern van de inzending is om aansluitend aan de belangrijkste fietsroutes voldoende parkeervoorzieningen te realiseren die via een fietsparkeerverwijssysteem goed vindbaar en gemakkelijk te bereiken zijn. Ook de Fietsersbond pleit voor het maken van onderscheid tussen kort en langparkeren.
Fietscarrousel
In totaal kreeg de gemeente Utrecht 191 ideeën toegestuurd, waarvan er uiteindelijk dertig aan de jury werden voorgelegd. Alle voorstellen werden beoordeeld op originaliteit, effectiviteit en uitvoerbaarheid. Een van de meest populaire oplossingen was het aanleggen van -al dan niet ondergronds- fietscarrousels, waarin fietsen automatisch worden gestald. Andere suggesties zijn het benutten van de onderste verdiepingen van de Neudeflat, de aanleg van fietsgarderobes, en de mogelijkheid om stallingen onder de grachten te maken. Wethouder De Bondt wil zoveel mogelijk bruikbare ideeën benutten.
Prijswinnaars
De 1e, 2e en 3e prijswinnaar ontvingen respectievelijk een spiksplinternieuwe fiets naar keuze ter waarde van 1.000,-, een geheel verzorgd fietsweekend ter waarde van 500,- en een pakket fietsaccessoires ter waarde van 250,-. Onder alle inzenders is tevens een VIP arrangement verloot voor de Giro d'Ítalia, die dit jaar op zondag 9 mei Utrecht aandoet.
Terug naar overzicht nieuws >>>