Lelystad gestaag door met voorbereidingen Airport

maandag 26 maart 2018
timer 6 min
De gemeente Lelystad kreeg onlangs een tegenslag te verwerken toen de regering besloot de uitbreiding van Lelystad Airport uit te stellen tot 2020. Desalniettemin gaat de gemeente gestaag door met alle voorbereidingen. Daarbij legt Schiphol Real Estate de parkeervoorziening aan.

Lelystad is de hoofdstad van de provincie Flevoland. De stad werd in 1980 een gemeente en heeft momenteel circa 78.000 inwoners. De eerstvolgende steden in de nabijheid zijn Dronten, Urk en Biddinghuizen (circa 20 kilometer) en Almere (circa 25 kilometer). Ed Rentenaar is sinds 2014 wethouder namens de InwonersPartij in Lelystad en in die functie onder meer verantwoordelijk voor Verkeer en Mobiliteit (inclusief parkeren en parkeerexploitaties, ov en verkeersveiligheid en vervoersregio), Toerisme, Ontwikkeling kust (inclusief Flevokust, Batavialand & ontwikkeling Kust Noord) en Stadsontwikkeling.


Lelystad kent in feite twee stadscentra. Het oudste is Lelycentre, het historische oude centrum van Lelystad, gebouwd eind jaren ‘60. Hoewel het hoofdwinkelcentrum is verplaatst met de groei van de stad, is het Lelycentre nog steeds een opvallende groot winkelcentrum met een gevarieerd winkelaanbod, inclusief funshopwinkels. Het hoofdwinkelcentrum is het Stadshart Lelystad, met een omvang van 26 hectare. De huidige omvang van het Stadshart dateert van 2000 toen besloten werd tot een flinke uitbreiding en herontwikkeling. Tot aan 2000 kende het Stadshart alleen straatparkeren. In verband met de uitbreiding en herontwikkeling werd besloten om op de hoekpunten vier parkeergarages te realiseren. Daarvan zijn er inmiddels drie gerealiseerd: De Waag garage, Neringweg garage en de Zilverpark garage. Daarnaast is ook de bestaande Agoradek garage gerevitaliseerd. Het Stadshart heeft momenteel 2200 parkeerplaatsen, waarvan 700 op straat en 1500 in de drie parkeergarages. De 700 straatparkeerplaatsen zijn in het gebied waar in de toekomst mogelijk een verdere uitbreiding van de bebouwing plaatsvindt. 

Betaald parkeren 

In 1996 kreeg Lelystad betaald parkeren. Rentenaar: “Het straatparkeren was toen dermate druk door de ontwikkelingen in het Stadshart en de geprognotiseerde  uitbreiding van het aantal vierkante meters winkeloppervlak in Stadshart. Ook bij het Lelycentre kwam betaald parkeren, maar wel met een lager tarief.” 


In de lokale politiek spelen er bij parkeren twee thema’s. “Het eerste is het tekort op de parkeerexploitatie. Dat bedroeg aanvankelijk 1,2 miljoen op een totaal van 2 miljoen. In deze periode hebben we het eerst kunnen terugbrengen van 1,2 miljoen naar 3 ton per jaar door een scala aan maatregelen: meer aanbiedingen, vergroten van het gebruikersgemak en het in samenspraak met ondernemers toevoegen van nieuwe parkeerproducten om meer klanten te trekken. Zoals verschillen in tarieven en abonnementen voor mensen die vaker in het centrum komen. Al die opties hebben we in een menukaart gepresenteerd aan de raad, waarna die vervolgens een keuze hebben gemaakt. Dat heeft er zelfs in geresulteerd dat de parkeerexploitatie nu gelijk loopt, het tekort van 3 ton is ook weggewerkt.” 


Het tweede thema, met name vanuit ondernemers, was - zoals ook in veel andere steden - het gratis parkeren. “De raad vond het niet handig om de OZB te verhogen en heeft ervoor gekozen dat de gebruiker betaalt. Tegelijkertijd wilde de raad ook geen verhoging van de parkeertarieven. Daarom zijn we uitgekomen op het scala aan maatregelen zoals ik die zojuist noemde. Natuurlijk zijn er bij de gemeenteraadsverkiezingen opnieuw partijen die pleiten voor gratis parkeren. Maar gratis bestaat niet, iemand moet voor de parkeervoorzieningen betalen. We hebben overigens nog wel gezocht naar een oplossing waarbij zowel detailhandel als gemeente betalen voor gratis parkeren. Daarvoor was echter bij de detailhandel geen meerderheid voor te vinden.” 

Lelystad Airport 

Op 7 kilometer van het Stadshart van Lelystad ligt als solitaire ontwikkeling de uitbreiding van Lelystad Airport. Daarnaast is men momenteel met behulp van OMALA (de ontwikkelingsmaatschappij van de gemeente Lelystad, Almere en de Provincie) bezig om in de nabijheid daarvan hetbedrijventerrein, Lelystad Airport Businesspark (LAB), te ontwikkelen. “Beide ontwikkelingen betekenen dat er beleidsmatig onderzocht moet worden of en op welke wijze er maatregelen en voorzieningen voor het parkeren op en rondom de luchthaven moeten worden getroffen. Daarvoor kijken we natuurlijk ook naar de ervaringen  van Eindhoven Airport. Uitgangspunt is dat parkeren op het vliegveld zelf goed geregeld wordt, zonder dat de omgeving daarvan overlast ondervindt.  In de APV hebben we  in  het Stadshart bijvoorbeeld al maatregelen genomen tegen oneigenlijk gebruik, onder meer door boetes voor een verblijf van meer dan 28 dagen in parkeergarages.” 


Recentelijk besloot de Tweede Kamer het besluit tot uitbreiding met maximaal een jaar uit te stellen om de procedures zorgvuldig af te ronden. Daarbij neemt het aantal vliegbewegingen per jaar toe van 4.000 in 2020 tot maximaal 45.000 in 2023. Het uitstel weerhoudt Schiphol er echter niet van om door te gaan met de aanleg van een  landingsbaan, een terminal en een groot parkeerterrein met aanvankelijk 3.500 en uiteindelijk 8.500 parkeerplaatsen. “Er zijn contracten met aannemers en uitvoerende partijen aangegaan, toen er nog sprake was van 2018. Daarnaast zijn de gemeente, de Provincie en het Rijk bezig met de aansluiting van het vliegveld op de A6. En er komt een rechtstreekse HOV-busverbinding tussen het centrum en het vliegveld met een halfuursdienst, geen tussenstops en een speciaal ingerichte bus, geschikt voor het vervoer van reizigers met koffers. “Die bus moet zowel op het gebied van duurzaamheid als op technologisch gebied het nieuwste van het nieuwste krijgen. Samen met de Provincie wordt dit verder uitgewerkt en streven we uiteindelijk naar een autonoom rijdende bus.”  

Economisch interessant 

Rentenaar ziet de uitbreiding van Lelystad Airport als een economisch zeer belangrijke ontwikkeling voor Lelystad. “Als relatief jonge stad hebben we daarmee alle vervoersmodaliteiten. We hebben een haven voor containers en een haven voor toerisme, we hebben de A6, de Hanzelijneen NS Intercity-station en straks een nog volwaardiger vliegveld. Dat betekent dat we zeer aantrekkelijker zijn als vestigingsplaats voor (nieuwe) bedrijven en inwoners en dat we mogelijk alsnog de ooit geplande groei naar 100.000 inwoners kunnen realiseren. Welke invloed de ontwikkeling van het vliegveld op het centrum parkeren heeft? Dat moeten we afwachten en vooral monitoren.” 

Door Peter Bekkering. Dit artikel verscheen in PARKEER24 01/2018.

De parkeergarages in het Stadshart Lelystad.