Lichtgewicht kunststof kratje prikkelt de fantasie
Kunststof kratjes
Eén van de geheimen van het ontwerp zit in de toepassing van een lichtgewicht waterdoorlatend systeem van kunststof kratjes. De 24.000 gestandaardiseerde kratjes vlakken het afschot in het constructieve dak van de garage uit, door de hoogteverschillen van 200mm uit te vullen. Op die manier zorgen ze voor een vlakke ondergrond voor het kunstgras sportveld. Bovendien verzorgen ze de drainage van het sportveld en stelden ze door de lage belasting het ontwerpteam in staat standaard kanaalplaten van veertig centimeter dik te gebruiken voor een relatief grote overspanning van bijna vijftien meter. Thidder Fimerius (projectmanager bij Royal Haskoning): "Die grote overspanningen hebben we gemaakt zonder zware balken, waardoor we een prachtig vlak en strak plafond hebben kunnen realiseren. Maar misschien nog wel belangrijker: dankzij die grote overspanningen konden we de parkeergarage bijzonder gebruiksvriendelijk én efficiënt indelen.” De grote éénlaagse ondergrondse garage, voldeed overigens qua afmetingen niet aan de eisen uit de door de brandweer vereiste de NPR-richtlijn voor een natuurlijk geventileerde parkeergarage . En dus moest, overigens met succes, gelijkwaardigheid aangetoond worden, om de hoge kosten van een mechanisch geventileerde parkeergarage te vermijden.
Breder toepasbaar
Op de vraag of deze oplossing breder toepasbaar is in de parkeerwereld, zoomt Fimerius met name in op de gebruikte ontwerpmethodiek van Systems Engineering. Daarbij gaat Royal Haskoning ‘een combinatie van boerenverstand en toewijding op zoek naar de meest eenvoudige en betaalbare oplossing voor complexe vraagstukken.’ De garage bij het Gymnasion is eigenlijk niet meer dan een kuil met kolommen en een aantal standaard kanaalplaten. Simpel, gebruiksvriendelijk en kostenefficiënt. Per parkeerplaats hoefde door een efficiënte indeling minder dan 24 vierkante meter BVO te worden gebruikt: een besparing van enkele vierkante meters t.o.v. veel andere parkeergarages en dus lagere bouwkosten. Waarmee Fimerius impliciet ook aangeeft dat het concept ‘sportveld en parkeren binnen acceptabele financiële kaders’ wel degelijk potentie heeft. Bijvoorbeeld in het binnenstedelijk gebied waar meerdere functies (verkeer, parkeren, spelen, groen) strijden om de schaarse openbare ruimte. Het is dus wachten op de eerste parkeergarage onder een skatepark of Cruyff-court.