Meer dan 25.000 deelauto's in Nederland

donderdag 29 september 2016
timer 3 min
Het aantal deelauto's is in vergelijking met 2015 met 55% gestegen. In het voorjaar van 2016 werd de grens van 25.000 deelauto's in Nederland overschreden. De groei in deelauto's is het sterkst in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam, (G4-steden). In Utrecht zijn de meeste deelauto's per inwoner. Uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat 68 procent van de deelauto's wordt aangeboden via peer-to-peer aanbieder SnappCar.

Groei vooral in G4-gemeenten 

Opnieuw is er een forse groei van het aantal deelauto’s. Ook in minder verstedelijkte gebieden neemt het aantal toe. De groei is het sterkst in de vier grote steden en is vooral te danken aan peer-2-peer carsharing. Het aantal klassieke deelauto’s neemt opnieuw toe.

Bijna overal een deelauto

Dit voorjaar waren er op Bergen (L), Ferwerderadiel en Slochteren na, in alle gemeenten deelauto’s te vinden. Terschelling, Utrecht en Pijnacker-Nootdorp tellen de meeste deelauto’s per inwoner. In Pijnacker-Nootdorp was het afgelopen jaar een opvallende groei zichtbaar. Utrecht is de provincie met de meeste deelauto’s per inwoner.

SnappCar grootste aanbod particuliere deelauto’s

SnappCar, een online community voor het huren of verhuren van particuliere auto’s, is wederom het meest gegroeid en heeft het grootste aanbod: 68 procent van alle deelauto’s. Greenwheels is de grootste aanbieder van deelauto’s met een vaste standplaats. MyWheels biedt beide vormen van autodelen aan. Ook nieuwe aanbieders die met nieuwe formules inspelen op de trend van delen. 

Elektrische deelauto’s

Van alle deelauto's is 4,5 procent elektrisch. Van alle personenauto's in Nederland is 1,1 procent elektrisch.

Streven 2018: 100.000 deelauto’s

Om de groei van het aantal deelauto’s een impuls te geven, hebben onder meer aanbieders, leasebedrijven, gemeenten en het Rijk de handen ineengeslagen. Zij streven naar 100.000 deelauto’s in 2018. Ze willen ook de bekendheid van autodelen vergroten, kansen versterken en belemmeringen aanpakken. Om dit doel te halen, is een stevige groeiversnelling nodig.

Vormen van autodelen

Er zijn diverse vormen van autodelen. Een onderscheidend criterium is de vraag wie de auto bezit. Is er een aanbieder die de deelauto’s bezit, of is de auto in het bezit van de gebruiker, die de auto al dan niet via een platform deelt met anderen?

 

•Bij klassiek autodelen staan auto’s op een vaste plek.

•Bij oneway carsharing kun je de deelauto ook voor enkele reizen gebruiken.

•Zakelijke deelauto’s zijn speciaal bedoeld voor bedrijven en hun werknemers. Gebruikers delen auto’s onderling

•Bij peer-2-peer carsharing bieden particulieren hun auto voor verhuur aan in een online community.

•Bij particulier autodelen delen buren of vrienden hun auto met elkaar.

Aantal deelauto's gestegen