Meer samenwerking is hard nodig
Krampachtig zitten
Lucien Groenhuijzen, CEO bij Innovactory International, is erg kritisch: “Ondanks goede bedoelingen van direct betrokkenen lijkt iedereen toch maar krampachtig op zijn informatie te blijven zitten. Het ontsluiten van de informatie als service naar de gebruikers lijkt niet echt belangrijk. De meeste eigenaren denken dat het neerzetten van een bord langs de weg voldoende is. Door de informatie goed te ontsluiten ontstaan er mogelijkheden om totale nieuwe doelgroepen naar de parkeerlocaties te krijgen. Bezoekers van steden kunnen bijvoorbeeld een integraal advies krijgen om via een P+R te reizen om op tijd op hun afspraak te zijn en ook nog eens minder geld kwijt te zijn.”
Parkeren integraal positioneren
Daniël Uenk, werkzaam bij de gemeente Zwolle Kampen, ziet lichtpuntjes: “De productgroep Parkeren werkt binnen Zwolle al prima samen binnen Mobiliteit. Parkeren staat niet meer los maar is integraal onderdeel van mobiliteitsbeleid. Deze ontwikkeling zien we ook voor andere interne beleidsterreinen. Denk aan actievere samenwerking met economische zaken, huisvesting en leefomgeving.” Toch is er ook nog voldoende te winnen aldus Uenk, zowel binnen Zwolle als algemeen in de parkeerbranche. “Een belangrijk aandachtspunt zou moeten zijn om Parkeren integraal te positioneren in diverse beleidsterreinen (intern). Maar ook dient de samenwerking met bijvoorbeeld het regionaal bedrijfsleven verstevigd te worden. Dan denk ik o.a. aan een betere match van vraag en aanbod en een uitwisseling publiek en privaat, zowel op het gebied van fysieke ruimte als van data.”
Iedereen gaat delen
Mark Riemslag, parkeeradviseur ad interim bij de afdeling Vastgoedontwikkeling en Grondzaken van de gemeente Leiden, is gematigd optimistisch: “Omdat de gemeente Leiden niet de enige exploitant is van de parkeergarages in Leiden vertelt het onderzoeken van de eigen data nooit het volledige verhaal van de parkerende bezoekers. Dit wordt waarschijnlijk vanzelf opgelost indien er voldoende gemeenten zijn die hun dynamische data beschikbaar stellen. Particuliere exploitanten zijn tot op heden terughoudend in het beschikbaar stellen van hun data. Vanuit de oude gedachte dat je de eigen kennis moet beschermen is dit logisch, maar wij denken dat als er voldoende open data beschikbaar is, deze partijen ook (delen van) hun data vrij zullen gaan geven omdat zij bijvoorbeeld anders gaan ontbreken in apps die het aantal vrije parkeerplaatsen weergeven.”
Samenwerking disciplines
Robert De Beukelaer, commercial director bij Agendum, vindt dat de samenwerking beter kan, maar ziet ook goede ontwikkelingen, bijvoorbeeld bij gemeenten. “Daar zien we steeds meer samenwerking tussen de verschillende handhaafdisciplines. Neem Utrecht, waar met scanauto’s wordt gehandhaafd op fiscaal parkeren. Daar is de gedachte: als je dan toch door de stad rijdt, waarom dan niet meteen ook op milieuzone handhaven? En zo zijn er meer mogelijkheden, je kunt de handhaafauto bijvoorbeeld ook uitrusten met apparatuur voor fijnstofmeting. Overigens is het al zo dat er door het gebruik van overzichtsbeelden bij parkeerhandhaving ook handhaven op Mulder-feiten en op overmatig straatafval mogelijk is. Maar los van handhaving zouden overheden en bedrijven meer de handen ineen moeten slaan en data moeten delen om de stad toegankelijker en leefbaarder te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is hoe de gemeente Kortrijk met de winkeliers en parkeerproviders het Shop&Go parkeer concept heeft ontwikkeld. Parkeerders kunnen in het centrum een beperkte tijd gratis parkeren en met behulp van sensoren in de grond wordt daar intensief en efficiënt op gehandhaafd. Het resultaat is een grotere doorstroom en meer winkelend publiek. Een ander voorbeeld van een mogelijke samenwerking zou de samenwerking met de logistieke systemen kunnen zijn. Informatie van inkomend verkeer in een stad kan een beeld geven van de te verwachten parkeerdruk. Door dit te koppelen met de real time en historische data kan er sneller een beslissing worden genomen naar waar het verkeer moet worden geleid op te parkeren. Principes zoals dynamisch parkeren kunnen ook hier toegepast worden.”