Meer spoor, snellere verbindingen
Nieuwe dienstverlening
Op die dag gaat ook de nieuwe NS-dienstregeling in. De blikvangers:
• Op vier trajecten meer treinen: uiteraard over de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle, naar Limburg tussen Eindhoven en Sittard, tussen Groningen en Zwolle en Hengelo-Deventer.
• Vijf nieuwe NS-stations: Groningen Europapark, Kampen Zuid, Dronten, Almere Poort en Halfweg-Zwanenburg.
• Reistijdwinst voor veel reizigers: Zwolle–Amsterdam Zuid (13 minuten), Utrecht–Heerlen (4 minuten), Amersfoort–Schiphol (4 minuten), Enschede–Schiphol (6 minuten), Almere–Schiphol (4 minuten) en Groningen–Schiphol (14 minuten).
Sneller op bestemming
“Met deze dienstregeling kunnen wij nog meer mensen sneller op bestemming brengen. Wij bieden met meer stations nog meer reisgemak. Zo zetten wij weer een belangrijke stap vooruit voor onze klanten”, aldus Ingrid Thijssen, Directievoorzitter NS Reizigers. Spooruitbreidingen die specifiek voor de binnenlandse dienstregeling zijn bedoeld komen niet vaak voor. De Schiphollijn (1981), de Flevolijn (1988) en de Zuidtak bij Amsterdam (1994) waren de meest recente uitbreidingen. Daarnaast maken reizigers sinds 2009 gebruik van de hogesnelheidslijn voor binnenlandse en grensoverschrijdende bestemmingen. In december van dit jaar schrijft de spoorsector geschiedenis door Noord-Nederland beter te verbinden met de Randstad via de Hanzelijn. Het betreft de grootste wijziging van het spoorboekje sinds 2007. NS verwacht per dag zo’n 26.000 extra reizigers, onder meer dankzij de Hanzelijn.
Tot 23 minuten tijdwinst
Reizigers in de Randstad, het noorden en de groeiregio Flevoland krijgen door het nieuwe spoor meer en snellere reismogelijkheden. NS rijdt vanuit Groningen/Leeuwarden afwisselend via Lelystad en Amsterdam naar Den Haag (de Hanzelijn), en via Zwolle-Utrecht naar Rotterdam Centraal (de Veluwelijn). Ook kunnen reizigers tussen Groningen en Zwolle vaker in de trein stappen. Zo boek je tussen Groningen en Schiphol al snel 14 minuten tijdwinst, met uitschieters naar 23 minuten. OV-reizigers in de provincie Flevoland kunnen nu voor het eerst ook met de trein naar Overijssel en verder.
Hoge snelheid naar Brussel
Het is de bedoeling om ook de internationale reiziger versnelling te brengen en de Fyra door te laten rijden naar Brussel. De reistijd tussen Amsterdam en Brussel wordt per december 2012 met bijna een uur ingekort, naar 2 uur. Rotterdam – Antwerpen ligt nog maar 37 Fyra-minuten van elkaar verwijderd.
Nieuwe stations
Op vijf plaatsen in Nederland kunnen klanten van nieuwe NS-stations gebruik maken. Aan de Hanzelijn openen Kampen Zuid en Dronten. Daarnaast stopt de trein voortaan ook in Groningen Europapark, Almere Poort en Halfweg-Zwanenburg. Andere vervoerders nemen de stations Hengelo Gezondheidspark en Hoevelaken in gebruik. Het aantal stations komt daarmee op 401.
Zuid- en Oost-Nederland
Van en naar Limburg – tussen Eindhoven en Sittard – gaan vier Intercity’s per uur rijden, in plaats van twee. Zeeuwen reizen voortaan zonder overstap direct naar Schiphol. Van Enschede naar Schiphol/Den Haag bedraagt de reistijdwinst enkele minuten, onder invloed van de Hanzelijn. De spits Intercity’s vanuit Deventer rijden niet meer naar Rotterdam Centraal maar naar Amsterdam Centraal. Vanuit Hengelo kan de reiziger zeven keer per dag extra naar Amsterdam Centraal. In het verleden verving de internationale trein vanuit Berlijn immers de gewone Intercity op dit traject, nu rijdt NS extra Intercity’s naast de ‘Berlijntrein’. Ook Duitse toeristen zijn daarbij gebaat.