Meer treinen en stations toegankelijk
In 2030 zelfstandig toegankelijk
Daarnaast is het reizen voor doven en slechthorenden makkelijker geworden. In meer dan 100 intercity’s hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) in 2012 schermen geplaatst met informatie over aankomsttijd en overstapmogelijkheden. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer. “De maatregelen die NS en ProRail nemen moeten ertoe leiden dat het spoor uiterlijk per 2030 zelfstandig toegankelijk is voor reizigers. Wat mij betreft nog eerder. Ik blijf met ProRail en NS in gesprek om het onderwerp toegankelijkheid hoog op de agenda te houden,” aldus Mansveld.
Lichtgevende knoppen
NS heeft vorig jaar 21 volledig vernieuwde dubbeldekstreinstellen in gebruik genomen. Deze hebben een toilet dat toegankelijk is voor reizigers in een rolstoel. Daarnaast zijn de deurknoppen aangepast, zodat klanten met een functiebeperking ze makkelijker kunnen vinden. De knoppen geven nu licht en hebben een voelbaar kenmerk gekregen. Ook zijn er duidelijke geluidssignalen te horen bij het openen en sluiten van de deuren. Daarnaast heeft NS een internetapplicatie ontwikkeld waarmee reizigers kunnen oefenen met het bestellen van een kaartje bij een kaartautomaat. Mensen met een beperkt begripsvermogen kunnen oefenen om zo te leren zelfstandig te reizen.
Oogvereniging
Voor blinden, slechtzienden en mensen met een motorische beperking zijn de banken op stations uitgerust met armleuningen. In samenwerking met de Oogvereniging heeft NS stationsbeschrijvingen gemaakt voor blinden en slechtzienden. Deze stationsbeschrijvingen helpen hen om hun weg door het station te vinden. De beschrijvingen worden tijdens verbouwingen van het station aangepast. Daarnaast zijn liften en trappen voorzien van braille. In 2015 zijn alle maatregelen voor reizigers met een visuele beperking klaar.
Beter bereikbaar
ProRail heeft in 2012 de trappen op stations voorzien van dubbele buisleuningen, zodat kleine mensen en kinderen hier veilig gebruik van kunnen maken. Door de aanleg van extra liften en hellingbanen zijn perrons vanuit de stationshal of openbare weg beter bereikbaar. In 2020 heeft ProRail 218 stations aangepast voor reizigers met een mobiliteitsbeperking, die bijvoorbeeld gebruikmaken van een rolstoel of rollator. Minimaal 90 procent van de reizigers maakt gebruik van deze 218 stations. Inmiddels heeft ProRail de helft van deze 218 stations toegankelijk gemaakt voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Ook worden er nog nieuwe, toegankelijke stations in gebruik genomen. In 2030 moeten alle stations toegankelijk zijn. In totaal is hiervoor 644 miljoen euro beschikbaar.