Meer zitruimte voor reizigers Utrecht Centraal
Tekort aan zitplaatsen
Utrecht Centraal is het grootste overstapstation en vervoersknooppunt van Nederland. Momenteel maken jaarlijks 88 miljoen reizigers gebruik van het station. NS vastgoedontwikkelaar Danny van Munster: “Ter vergelijking: Schiphol heeft jaarlijks ‘slechts’ 45 miljoen reizigers. Kijk je naar het aantal reizigers per dag, dan komen er op een normale werkdag ruim 200.000 reizigers op Utrecht Centraal, óók tijdens de verbouwing.” Zoveel mensen op een locatie faciliteren is één ding, tijdens de herinrichting is dat een extra uitdaging voor het vervoersbedrijf. “Reizigers attendeerden ons op het tekort aan zitplaatsen.”
Aan wensen tegemoet komen
Naast het gebrek aan zitruimte, bleek uit de reacties van reizigers dat er onvoldoende ruimte was om te kunnen werken met een laptop of om iets te eten en te drinken. “Ook kregen we te horen dat reizigers het station sfeerloos vonden,” vertelt Van Munster. “Omdat de verbouwing nog tot 2016 duurt en wij van reizigers dagelijks begrip vragen voor de ongemakken die het werk met zich meebrengt, wilden we graag op korte termijn aan hun wensen tegemoetkomen.”
Duurzame picknicktafels en banken
Van Munster ging op zoek naar functioneel meubilair dat tegelijkertijd sfeer uitstraalt. Zijn oog viel op de kleurrijke picknicktafels en banken van Miramondo. “Het design is aansprekend vanwege de ronde vormen en kleuren en het materiaal is duurzaam.” Hij is tevreden over het resultaat. “We zien aan het gedrag van de reizigers dat ze de zitruimte met het nieuwe meubilair leuk vinden. Mensen gaan er graag zitten.“
Positieve sfeer
Het Miramondo-meubilair werd geleverd door openbare ruimte-specialist Tjinco. Marcel Tjin: “De samenwerking met NS past bij onze visie op de functie van meubilair in de openbare ruimte: mensen samenbrengen op ontmoetingsplaatsen, die een positieve sfeer uitstralen door hun design en kleurrijke uitstraling. Dat is wat je nu ziet op Utrecht Centraal.”