Meerderheid vertrouwt volledig zelfrijdende auto's niet
Het bureau hield in april en mei een online poll in de VS en Duitsland. Daaruit kwam naar voren dat 55 procent van de ondervraagden aangaf niet in een volledig zelfrijdende auto te gaan rijden. Het lag anders bij deels zelfrijden. Maar liefst 71 procent gaf aan dat ze overwogen in een deels zelfrijdende auto te gaan rijden, zolang de mens het stuur zonodig maar kon overnemen. Volgens Gartner laten de onderzoeksresultaten zien dat zowel de publieke als de private sector er nog veel energie in moeten steken voordat de volledig zelfrijdende auto wordt geaccepteerd door een breed publiek.
En dat heeft met name te maken met controle, aldus Gartner. Respondenten gaven aan dat ze de technologie van de volledig zelfrijdende auto nog niet vertrouwden en dat ze geloofden dat de auto zou kunnen uitvallen door technische problemen of door cyberaanvallen. Daarnaast waren ze bang dat de volledig zelfrijdende auto in de war zou raken door onverwachte situaties.
Hoewel het vertrouwen bij het publiek dus nog te wensen over laat, zijn veel steden en staten al bezig met wetgeving, omdat ze de komst van volledig zelfrijdende auto’s zien als iets onvermijdelijks. Bovendien zien ze er een oplossing in voor de verkeerscongestie in grote steden. Deborah Acosta, topambtenaar innovatie van de stad San Leandro in de staat Calfornia, verwoordt het als volgt: “We gaan ervan uit dat mensen dit willen en dat de komst ervan onvermijdelijk is. Als stad moeten we ons niet uitspreken over de vraag of het wel of niet een goede ontwikkeling is. We moeten ervoor zorgen dat onze stad erop is voorbereid.” De stad overweegt nu een test met een zelfrijdende bus die vanuit brouwerijen pubs bevoorraadt evenals een proef met een smart grid op een van de wegen.
De onderzoekers waren overigens wel positief gestemd over de toekomst van volledig zelfrijdende auto’s. Ze verwachten dat de eerste exemplaren in 2020 op de markt komen en dat vijf jaar later de auto’s breed beschikbaar zijn.
Dit artikel komt uit PARKEER24 04/2017. Door: Peter Bekkering