Mercedes: zelf parkeren is verleden tijd
De geautomatiseerde parkeerservice werkt als volgt: je arriveert in een parkeergarage en laat de auto achter in een drop-off area. Eén klik in een bijbehorende smartphone-app en de auto rijdt zonder verdere menselijke tussenkomst in de parkeergarage en manoeuvreert in een vrije ruimte. Kort voor vertrek kun je de auto ´op bestelling´ via de app uit de garage laten rijden. Vooralsnog werkt de functie alleen bij aangepaste auto’s van het type Mercedes E-Klasse. De bedrijven hebben toestemming gekregen om een pilot te starten in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart.
Ervaringen verzamelen
De geautomatiseerde parkeerservice is een belangrijke mijlpaal op weg naar autonoom rijden, zo zeggen beide partijen. “De pilootoplossing in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum is 's werelds eerste infrastructuurondersteunde oplossing voor een geautomatiseerde oprij- en parkeerservice”, zo staat in een verklaring. Met de pilot verzamelen Bosch en Mercedes-Benz ervaringen van gebruikers over hoe om te gaan met het geautomatiseerd parkeersysteem. Bestaande parkeergarages kunnen achteraf worden uitgerust met de infrastructuurtechnologie. Voor de exploitant van de parkeergarage resulteert parkeren zonder bestuurder in een efficiënter gebruik van de beschikbare parkeerruimte: tot 20 procent meer voertuigen passen in hetzelfde gebied.
Goedkeuring
De twee bedrijven hebben goedkeuring gekregen van de autoriteiten in Baden-Württemberg om met de pilot te starten in de parkeergarage van het museum. De proef valt onder het op een na hoogste niveau van autonoom rijden: niveau 4. Concreet betekent dit dat er geen automobilisten bij betrokken zijn en dat de auto alleen in aangewezen gebieden mag rijden.